لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۷

انفجار در منطقه تحت کنترل شورشیان سوریه ده‌ها کشته برجای گذاشت


خرابی ناشی از انفجار در شهر سرمدا
خرابی ناشی از انفجار در شهر سرمدا

انفجاری در شمال سوریه دست‌کم ۳۹ کشته برجای گذاشته‌ و بنا بر گزارش‌ها ۲۱ تن از قربانیان را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند. دلیل انفجار هنوز مشخص نیست، اما برخی گزارش‌ها حاکی‌ست انفجار در محل نگهداری مهمات رخ داده‌است.

فعالان موسوم به «دفاع مدنی» که در مناطق تحت کنترل شورشیان حضور دارند به خبرگزاری‌ها گفته‌اند نخستین گروهی بودند که برای کمک به زخمی‌ها و آسیب‌دیدگان به محل وقوع انفجار رفته‌اند. به گفته آن‌ها این انفجار در منطه مسکونی سرمدا، استان ادلب، در نزدیکی مرز ترکیه، رخ داده‌است.

خبرنگار خبرگزاری فرانسه نیز گفته انفجاری که دلیل آن مشخص نیست باعث فرو ریختن دو ساختمان شده‌است.

امدادگران با بولدوزر در تلاش برای بیرون آوردن زخمی‌ها بودند.

اسوشیتدپرس به نقل از یک مجموعه رسانه‌ای نزدیک به مخالفان بشار اسد، می‌گوید کشته‌شدگان هم از غیرنظامیان هستند و هم شماری از اعضای گروه «تحریر الشام» که شاخه‌ای از القاعده در سوریه به‌شمار می‌رود.

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه می‌گوید محل اصلی انفجار، انبار مهماتی در زیرزمین یکی از ساختمان‌‌ها بود. به گفته این سازمان که مقر آن در لندن است، این انبار در کنترل یک قاچاقچی اسلحه، نزدیک به گروه تحریر الشام بود.

با این حال رامی عبدالرحمان، رئیس‌ این سازمان به خبرگزاری فرانسه گفته دلیل انفجار هنوز مشخص نیست.

اکثر مناطق استان ادلب در کنترل شورشیان سوری‌ست. بسیاری از آن‌ها پس از پیش‌روی‌های نیروهای اسد و متحدان آن‌‌ها در دیگر مناطق کشور به این استان رفته‌اند. شاخه القاعده، دیگر گروه‌های شورشی و حتی بخشی از گروه موسوم به حکومت اسلامی در شهرها و روستاهای ادلب حضور دارند.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید در ماه‌های گذشته چند انفجار و سوءقصد رخ داده که در آن‌ها عمدتا سران گروه‌های شورشی و یا پیکارجویان مخالف حکومت هدف قرار گرفته‌اند. داعش مسئولیت برخی از این حملات را برعهده گرفته و برخی دیگر نیز ناشی از رقابت‌های گروه‌های شورشی و حملات آن‌ها به یکدیگر بود.

حکومت سوریه نیز می‌گوید هدف بعدی‌اش استان ادلب است. یک روزنامه هوادار دولت دمشق روز یک‌شنبه گزارش داده بود که گروه بزرگی از نیروهای ارتش در اطراف ادلب سنگر گرفته و آماده انجام «حمله‌ای گسترده» می‌شوند.

در بهار گذشته استفان دی‌میستورا، نماینده ویژه ملل متحد در امور سوریه، هشدار داده بود که جهان باید «برای جلوگیری از یک فاجعه تازه انسانی، این‌بار در ادلب» دست به کار شود. مارک لوکاک، هماهنگ‌کننده ارشد امور انسان‌دوستانه سازمان ملل، نیز گفته بود ادامه حملات هوایی، درگیری‌های داخلی میان گروه‌های مسلح، افزایش بیش از حد جمعیت و آسیب‌های شدیدی که به خدمات اولیه وارد شده، ادلب را با وضعیت هشداردهنده‌ای روبه‌رو کرده‌است.

جنگ داخلی سوریه که از اواخر سال ۱۳۸۹، و در پی سرکوب اعتراضات عمدتا مسالمت‌آمیز علیه حکومت بشار اسد آغاز شد، صدها هزار کشته برجای گذاشته و بیش از نیمی از جمعیت آن کشور را آواره کرده‌است.

با استفاده از اسوشیتدپرس، خبرگزاری فرانسه، رادیو فردا|ت.ت
XS
SM
MD
LG