لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۵

دبیرکل ناتو: از درخواست پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو استقبال می‌کنیم


ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو
ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو

دبیرکل ناتو روز سه‌شنبه ۱۶ فروردین گفت اعضای این پیمان از درخواست پیوستن فنلاند و سوئد استقبال خواهند کرد ولی چنین تصمیمی برعهده این دو کشور است.

ینس استولتنبرگ گفت :«البته تصمیم‌گیری در مورد درخواست پیوستن به ناتو برعهده خود اين کشورهاست ولی ۳۰ کشور عضو پیمان از پیوستن آن‌ها استقبال خواهند کرد».

او افزود: «ناتو برای رفع نگرانی‌های احتمالی این دو کشور در دوره انتقالی، بین مطرح کردن درخواست عضویت و تصویب این درخواست، راه حل‌هایی پیدا خواهد کرد».

اشاره استولتنبرگ به اقدامات تلافی‌جویانه احتمالی روسیه قبل از پذیرش قطعی عضویت فنلاند و سوئد در پیمان ناتو است.

دبیرکل ناتو در بخش دیگری از نشست خبری روز سه‌شنبه خود پیش‌بینی کرد که با ادامه عقب‌نشینی روسیه از مناطق اطراف کی‌یف موارد بیشتری از جنایات نیروهای این کشور علیه غیرنظامیان کشف خواهد شد.

او گفت: «تمام حوادثی را که روی داده است ندیده‌ایم چون بخش اعظم مناطق اطراف پایتخت هنوز در کنترل نیروهای روسیه است. ولی متاسفانه باید بگویم که پس از عقب‌نشینی نیروهای روسیه و بازپس‌گیری این مناطق توسط اوکراین موارد بیشتری از گورهای جمعی و جنایات جنگی کشف خواهد شد».

آقای استولتنبرگ با رد ادعای روسیه مبنی بر «صحنه‌سازی این جنایات توسط اوکراین» گفت این جنایات زمانی روی داده که این مناطق در تصرف روسیه بود و اطلاعاتی که از منابع گوناگون جمع‌آوری شده است وقوع این جنایات را تایید می‌کند.

دبیرکل ناتو افزود که در جلسه وزیران خارجه کشورهای عضو این پیمان در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ارسال تسلیحات بیشتر برای اوکراین بررسی می‌شود.

آقای استولتنبرگ گفت: «منظور سامانه‌های تسلیحاتی پیشرفته نظیر جاولین و سایر سلاح‌های ضد تانک است.

او افزود که در این جلسه ارسال مهمات، تجهیزات و تدارکات پزشکی و تسلیحات «بسیار پیشرفته» نیز مورد بحث قرار خواهد گرفت.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG