لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۲۵

الهام علی‌اف انتخابات ریاست‌جمهوری آذربایجان را شش ماه جلو انداخت


الهام علی‌اف، ۵۶ ساله، پس از مرگ پدرش حیدر علی‌اف در سال ۲۰۰۳ به قدرت رسید.
الهام علی‌اف، ۵۶ ساله، پس از مرگ پدرش حیدر علی‌اف در سال ۲۰۰۳ به قدرت رسید.

رییس‌جمهوری آذربایجان روز دوشنبه ۱۶ بهمن و به رغم اعتراض منتقدان، تصمیم گرفت انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور را شش ماه زودتر از موعد برگزار کند.

الهام علی‌اف بدون ارائه هیچ جزییاتی، طی دستوری که در وبسایت او منتشر شده است، گفته که انتخابات ریاست‌جمهوری روز ۱۱ آوریل- ۲۲ فروردین سال آینده - برگزار خواهد شد.

قرار بود انتخابات به لحاظ موعد رسمی، روز ۱۷ اکتبر – ۲۵ مهرماه سال آینده – برگزار شود ولی با دستور رییس‌جمهوری، تاریخ برگزاری آن جلو افتاده است.

در صورت نامزدی الهام علی‌اف در انتخابات و برنده شدن، این چهارمین حضور پی‌درپی وی در مقام ریاست‌جمهوری آذربایجان خواهد بود. تصمیم به تغییر انتخابات با انتقاد احزاب مخالف روبرو شده است.

علی کریملی، رهبر حزب «جبهه خلق آذربایجان» در واکنش به این تصمیم گفته است: «علی‌اف‌ها (پدر و بعد پسر) نزدیک به ۴۵ سال است قدرت را در دست دارند و این با اصول یک جمهوری دمکراتیک در تضاد است».

او افزوده که این تصمیم از سوی دولت حاکم، برای «کاهش دادن زمان تبلیغات انتخاباتی» و «مختل کردن فعالیت‌ها برای جلوگیری از دست بردن در نتیجه انتخابات» است.

تا این لحظه، دو کاندیدا – یکی عیسی قمبر، رییس حزب مساوات و دیگری میرمحمد میرعلی اوغلو، رییس هیات مدیره جبهه خلق آذربایجان – گفته‌اند که در این انتخابات شرکت می‌کنند.

الهام علی‌اف، ۵۶ ساله، پس از مرگ پدرش حیدر علی‌اف در سال ۲۰۰۳ به قدرت رسید. حیدر علی‌اف مقام سابق کا گ ب و رهبر این جمهوری در زمان حکومت کمونیستی بود که از سال ۱۹۹۳ با مشت آهنین بر این کشور حکومت کرد.

الهام علی‌اف در سال ۲۰۰۹ متممی به قانون اساسی جمهوری آذربایجان اضافه کرد که محدودیت حضور وی در مقام ریاست‌جمهوری را برداشت. از این رو، او می‌تواند بدون هیچ اشکال قانونی و تا وقتی که بخواهد، در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کند. منتقدان او می‌گویند با رفع این مانع قانونی، او می‌تواند مادام‌العمر در مقام ریاست‌جمهوری باقی بماند.

در سال ۲۰۱۶ هم بار دیگر متمم‌هایی به قانون اساسی جمهوری آذربایجان اضافه شد که مقرر کرد دوره ریاست‌جمهوری از پنج سال، به هفت سال افزایش پیدا کند.

این تغییر با انتقاد کارشناسان شورای قانون اساسی اروپا روبرو شد.

الهام علی‌اف، سال گذشته و برای تحکیم قدرت خود، همسرش «مهربان علی‌اف» را به عنوان معاون اول ریاست‌جمهوری منصوب کرد.

دولت جمهوری آذربایجان همچنین از سوی کشورهای بین‌المللی بابت آزار و زندانی کردن منتقدان الهام علی‌اف، بارها مورد انتقاد قرار گرفته است.

الهام علی‌اف هرگونه اتهام سوءاستفاده از قدرت را رد کرده است.

با استناد به گزارش خبرگزاری فرانسه، سایت خبری رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی/ ک.ت/ ک.ر
XS
SM
MD
LG