لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۶

اعضای جمعیت خیریه ایرانی «با شکایت قرارگاه ثارالله سپاه» بازداشت شده‌اند


بخشی از یک مراسم قدیمی و مشهور جمعیت امام علی با عنوان «کوچه‌گردان عشق» که با توزیع اقلام کمکی همراه است.
بخشی از یک مراسم قدیمی و مشهور جمعیت امام علی با عنوان «کوچه‌گردان عشق» که با توزیع اقلام کمکی همراه است.

«جمعیت امداد دانشجویی مردمی امام علی» در نخستین بیانیه‌ای که پس از بازداشت موسس و دو عضو خود منتشر کرده، می‌گوید آن‌ها با شکایت قرارگاه ثارالله سپاه، و به اتهام‌های «توهین» به رهبر و بنیانگذار جمهوری اسلامی و «اقدام علیه امنیت ملی» بازداشت شده‌اند.

در بیانیه این نهاد خیریه تاکید شده که با وجود قرار قبلی بازداشت‌شدگان به قید وثیقه آزاد نشده‌اند، مشخص نیست در چه مکانی هستند و «عملا هیچ‌گونه پاسخ‌گویی رسمی در این مورد صورت نگرفت».

بنا بر این بیانیه شارمین میمندی‌نژاد موسس این جمعیت خیریه، کتایون افرازه، بازرس و مرتضی کی‌منش، مسئول روابط عمومی آن، «به‌صورت موازی» بازداشت شده‌اند؛ در حالی‌که خانه آقای میمندی‌نژاد «بیش از چهار ساعت» تفتیش شده‌است.

اتهام شارمین میمندی‌نژاد «توهین» به رهبر و بنیان‌گذار جمهوری اسلامی و اتهام خانم افرازه و آقای کی‌منش «اقدام علیه امنیت ملی» عنوان شده‌است.

بنا به گفته جمعیت خیریه امام علی، نیروهای امنیتی و قضایی پس از تفتیش خانه موسس این جمعیت، همراه خود او به دفتر موسسه رفته‌اند، دوربین‌ها را از کار انداخته، همه مدارک مالی و اداری، کامپیوترها و سرور‌ها را برده‌اند.

در این بیانیه همچنین گفته شده که در هنگام بازداشت مرتضی کی‌منش «نیروهای امنیتی متوسل به خشونت و ضرب و شتم شده و حکم قضائی ادعایی آن‌ها برای تفتیش خانه نیز به طور کامل مشاهده نشده است».

خانم افرازه نیز پس از مراجعه به محل بازداشت مرتضی کی‌منش، بازداشت شده‌است.

نهاد خیریه ایرانی گمانه زده که تنها بهانه برای ورود به خانه اعضای جمعیت و دفتر آن «جمع‌آوری اطلاعات است تا بر پایه این اطلاعات احتمالی، اتهام‌های بعدی پایه‌ریزی شود».

طی ساعت‌های گذشته برخی رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران در مورد بازداشت‌های اول تیر ماه گزارش‌هایی را منتشر کرده‌اند.

خبرگزاری فارس از جمله مدعی شده که موسس جمعیت خیریه «در پوشش اقدامات عام‌المنفعه با مراکز ضد ایرانی و رسانه‌های معاند همکاری داشته است».

شارمین میمندی‌نژاد
شارمین میمندی‌نژاد

این خبرگزاری توضیحی در مورد «مراکز ضد ایرانی و رسانه‌های معاند» نداده‌است. در اتهام‌های مطرح‌شده در بیانیه نخست نهاد خیریه نیز چنین اتهام‌هایی در مورد آقای میمندی‌نژاد مطرح نشده‌است.

خبرگزاری تسنیم نیز گزارش مشابهی را منتشر کرده و گفته بود موسس و اعضای جمعیت امام علی با طرح «ادعاهایی مانند مبارزه با تبعیض و همچنین مباحث حقوق‌بشری و مبارزه با فقر و معضلات اجتماعی» قصد داشتند «کشور و ملت ایران را تحت فشار قرار دهند».

«جمعیت امداد دانشجویی مردمی امام علی» در بیانیه خود ضمن آن‌که خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط اعضایش شده تاکید کرده «هیچ‌گونه پرونده‌سازی و تهمتی را قابل قبول نمی‌داند».

این نهاد یک موسسه رسمی خیریه در ایران است که از سال‌های پایانی دهه ۱۳۷۰ فعالیت خود را آغاز کرده‌است.

جمعیت امام علی، آن‌طور که خود می‌گوید «یک سازمان مردم نهاد مستقل، غیرسیاسی و غیردولتی است».

این بنیاد پیشتر نیز از تماس‌های تلفنی «تهدیدآمیز» با شماری از اعضای خود در جریان کمک به شهروندان از جمله در پی سیل گسترده سال ۱۳۹۸ خبر داده بود.

هنوز هیچ یک از مقام‌های رسمی و قضائی جمهوری اسلامی در مورد رخدادهای اخیر موضع‌گیری نکرده و اتهام‌ها نیز به‌طور رسمی علنی نشده‌است.

بنیاد خیریه امام علی گفته فعالیت‌هایش «متوقف نشده است».

XS
SM
MD
LG