لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۹

درخواست امام جمعه کرج برای «آرایش انقلابی» عوامل حکومت در فضای مجازی


یک روز پس از انتشار بیانیه‌ای در محکومیت «آزار و اذیت جنسیتی» زنان در فضای آنلاین از سوی جمهوری اسلامی، امام جمعه کرج خواستار «آرایش انقلابی» عوامل حکومت در فضای مجازی شد.

محمدمهدی حسینی همدانی در خطبه‌های نماز جمعه ۱۸ آذرماه کرج با بیان آنچه حکمرانی «دشمن» در فضای مجازی نامید، از عوامل جمهوری اسلامی خواست در این فضا، «از انفعال خارج شود و حتما موضع انقلابی پیدا کند و در این خصوص قرارگاهی تشکیل شود».

وی یکی از «واجبات» جمهوری اسلامی را «پرداختن جدی به موضوع فضای مجازی» عنوان کرد و خواستار اقدامی مشابه ساخت سلاح و موشک در داخل، در این فضا شد.

حسینی همدانی گفت: «امروز دفاع مقدس در فضای مجازی است و بیشترین شهید، تلفات و اسیر را در این فضا داریم زیرا شیطان مدیریت آن را برعهده دارد».

پیش از این نیز حسین طائب، رئیس سابق سازمان اطلاعات سپاه مدعی شده «روزی می‌رسد که ما در پلتفرم‌ها مشخص می‌کنیم عکس چه کسی منتشر شود و چه کسی منتشر نشود».

مقام‌های جمهوری اسلامی که در دسترسی شهروندان به اینترنت آزاد، محدودیت‌های جدی ایجاد کرده‌اند، خود از این فضا برای اظهارنظر استفاده کرده، اما اعمال قوانین این مجموعه‌ها همچون بستن حساب‌ها به دلیل تبلیغ حزب‌الله لبنان با سپاه قدس را تحمل نمی‌کنند.

این اظهارات پس از آن بیان می‌شود که پنج‌شنبه، ۱۷ آذر، وزیران خارجه ۹ کشور با صدور بیانیه‌ای مشترک حکومت جمهوری اسلامی را به اعمال «خشونت بی‌حد» علیه زنان و دختران «شجاع» ایران که رهبری اعتراضات ادامه‌دار سراسری را بر عهده دارند، متهم و «سرکوب وحشیانه» معترضان به دست نیروهای امنیتی را محکوم کردند.

وزیران ۹ کشور حاضر در «شراکت جهانی برای مقابله با آزار و اذیت جنسیتی در فضای آنلاین» تصریح کردند جمهوری اسلامی در سه ماهی که از آغاز اعتراض‌ها به مرگ مهسا امینی می‌گذرد، از روش‌های جدیدی از جمله فناوری‌های دیجیتال و پلتفرم‌های آنلاین برای آزار و اعمال خشونت علیه زنان در اینترنت استفاده کرده است.

این بیانیه را وزیران خارجه شیلی، کره جنوبی، استرالیا، ایسلند، کانادا، سوئد، نیوزیلند، آمریکا و بریتانیا امضا کرده‌اند.

وزیران خارجه این ۹ کشور تاکید کردند: «یکی از اقدامات مهمی که باید صورت بگیرد جلوگیری از سوءاستفاده از شبکه‌های اجتماعی برای سرکوب، آزار، تهدید و به سکوت وادار کردن زنان و دختران ایران است.»

در ماه‌های اخیر و پس از آغاز دور تازه اعتراضات پس از مرگ مهسا امینی در بازداشت پلیس امنیت اخلاقی، شمار زیادی از زنان فعال در فضای مجازی، بلاگرها و چهره‌های شناخته‌شده‌ای که از این فضا برای بیان نظر اعتراضی خود به ویژه در حوزه حجاب استفاده کرده‌اند، مورد سرکوب، بازداشت و حملات گروهی عوامل جمهوری اسلامی قرار گرفته‌اند.

روزنامه گاردین نیز روز پنج‌شنبه، ۱۷ آذرماه، به نقل از کادر درمان در چند بیمارستان‌ ایران گزارش داد که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در جریان سرکوب اعتراضات ضدحکومتی، با شلیک گلوله، صورت، سینه و اندام تناسلی زنان معترض را هدف قرار می‌دهند.

پزشکان و پرستارانی که برای جلوگیری از دستگیری معترضان، آنان را مخفیانه مداوا می‌کنند، به این روزنامه چاپ لندن گفته‌اند وقتی متوجه این امر شدند که دیدند زنان معترض اغلب با زخم‌های متفاوتی از مردان معترض که معمولا گلوله‌های ساچمه‌ای به پاها، باسن و پشت‌شان اصابت کرده بود، نزدشان می‌روند.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا و رادیو فردا؛ ب.ب/
XS
SM
MD
LG