لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۶

علم‌الهدی: ۱۵ دقیقه با اوباما مذاکره تلفنی داشتید، نتیجه‌اش چه شد؟


احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد،
احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد،

برخی امامان جمعه، در خطبه‌های نمازجمعه روز ۸ شهریور، با اشاره به توصیه هفته پیش رهبر جمهوری اسلامی به رئیس‌جمهور و هیئت دولت برای «پرهیز از حواشی»، به این موضوع پرداختند و با انتقاد از «برخی حاشیه‌سازی‌ها»، خواستار توجه دولت به رفع مشکلات کشور و پرهیز از مذاکره با آمریکا شدند.

احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، در سخنان خود به‌طور مفصل به این موضوع پرداخت و با «حاشیه‌ساز» توصیف کردن مراسمی دولتی که هفته پیش با حضور شماری از زنان روستایی با پوشش سنتی برگزار شد، گفت: «بنای جنگ با دین و مقابله با رهنمود رهبری به این افتضاح و وقاحت؟»

او در ادامه با بیان این‌که «جمهوری اسلامی سر جایش است»، از مسئولان خواست تا «بررسی کنند چه کسی این جنایت را انجام داد و او را به کیفر برسانند».

اشاره امام‌جمعه مشهد به همایش دستاوردهای دولت در توسعه زیرساخت‌های روستایی است که دوشنبه، ۴ شهریور، با حضور رئیس‌جمهوری برگزار شد و برخی رسانه‌های اصولگرا پوشش محلی زنان حاضر در مراسم را «رونمایی از زنان بی‌حجاب» توصیف کردند.

روابط‌عمومی ریاست‌جمهوری در واکنش با اعلام این‌که «دستور پیگیری و برخورد با خاطیان صادر شده است»، اضافه کرد که «بخشی از مهمانان برنامه از جامعه محترم اقلیت‌های مذهبی کشور بودند و با تن‌پوش سنتی و محلی خود در مراسم حاضر شده بودند که قبل از آغاز برنامه به طبقه دوم سالن راهنمایی شدند».

امام‌جمعه مشهد همچنین با «لعنتی» خواندن برجام، خطاب حسن روحانی گفت: «شما چه دستاوردی در رفع تحریم‌ها داشتید که دوباره این کار را بکنیم و بگویید برای منافع؟»

آقای علم‌الهدی نتیجه برجام را «بی‌احترامی و تحریم بیشتر» عنوان کرد و افزود: «مگر خود شما نگفتید که "دیوانه است کشوری که با آمریکا مذاکره کند"، خود شما گفتید، یعنی اگر منافع ملی ما اقتضا کرد، دیوانه شویم؟ ۱۵ دقیقه با اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا مذاکره تلفنی داشتید، نتیجه‌اش چه شد؟»

امام‌جمعه مشهد در پایان سخنان خود با بیان این‌که «این انتقاد و دولت‌ستیزی نیست»، خطاب به رئیس‌جمهوری گفت: «فشارهای معیشتی و اقتصادی مردم را به جان آورده که شما دنبال این حاشیه‌سازی بروید؟ مشکل مردم این بود که چند زن سربرهنه یکجا بنشینند؟»

احمد خاتمی، امام‌جمعه تهران، نیز در بخشی از سخنان خود گفت: «رهبر انقلاب خطاب به دولت فرمودند که حاشیه‌سازی نشود و معطل حاشیه‌ها نشوید. انتظار می‌رود که دولتمردان حاشیه درست نکنند و گرفتار حاشیه‌ها نشوند.»

او همچنین به موضوع مذاکره با آمریکا پرداخت و با اشاره به سخنان اخیر حسن روحانی درباره مذاکره با آمریکا گفت: «شما که نمی‌خواهید مذاکره کنید، پس از شما انتظار می‌رود به گونه‌ای صحبت کنید که دشمنان از آن بهانه نگیرند.»

آقای خاتمی در ادامه با بیان این‌که نیازی به مذاکره وجود ندارد، گفت: «با روشی که آمریکا و ترامپ در پیش گرفته اند این آرزو را باید به گور ببرند.»

او در پایان، گفت که «مردم و مسئولان به‌خوبی می‌دانند که آمریکا و اروپا سر و ته یک کرباس‌اند».

امامان جمعه در ایران را رهبر جمهوری اسلامی تعیین می‌کند و محورهای سخنان آنها را نیز نهادهای «شورای سیاستگذاری ائمه جمعه» و «ستاد برگزاری نماز جمعه» تهیه و ابلاغ می‌کنند.

XS
SM
MD
LG