لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۷

درخواست تعدادی از امامان جمعه برای ادامه اعدام «مفسدان اقتصادی»


در حالی که برخی از حقوقدانان حکم‌های دادگاه‌های ویژه‌ «مفسدان اقتصادی» را «غیر قانونی» دانسته‌اند، شماری از امامان جمعه ضمن تشکر از قوه قضائیه به دلیل اعدام دو نفر با حکم این دادگاه‌ها، خواستار ادامه این «مسیر» شدند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، محمد امامی کاشانی، امام جمعه تهران، در خطبه‌های روز ۲۵ آبان «اخلال در نظام اقتصادی» را یکی از مصداق‌های «محاربه» دانست.

رضا نوری، امام جمعه موقت بجنورد، هم ضمن تشکر از قوه قضائیه به دلیل اعدام دو «مفسد اقتصادی» از این قوه خواست که «این مسیر را ادامه دهد».

همچنین محمد شاهچراغی، امام جمعه سمنان، با اشاره به اعدام این دو نفر از قوه قضائیه خواست که «قاطعانه با بقیه مفسدان اقتصادی مقابله کند».

علی شاهچراغی، امام جمعه شهر ری، نیز گفت: «کسانی که به دنبال ایجاد فساد و جنگ روانی در جامعه هستند، بدانند که به زودی با تیغ تیز عدالت نظام اسلامی مواجه خواهند شد».

تعدادی دیگر از امامان جمعه از جمله رسول فلاحتی، امام جمعه رشت و محمد مختاری، امام جمعه بیرجند هم از این اقدام قوه قضائیه تشکر کرده‌اند.

وحید مظلومین و همکارش محمداسماعیل قاسمی روز چهارشنبه اعدام شدند و عفو بین الملل این اقدام را «نفرت‌انگیز» و «نقض حقوق بین‌المللی» توصیف کرده است.

طبق اظهارات غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، از زمان تشکیل پرونده برای این دو نفر تا تائید حکمشان در دیوان عالی کشور تنها ۴۳ روز طول کشیده است.

اما شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل، در مصاحبه با وب‌سایت کمپین حقوق بشر، سرعت عمل در تائید حکم‌های اعدام مربوط دادگاه‌های ویژه‌ را «غیرقانونی» دانست و گفت که این اقدامات با هدف «آرام کردن مردم ناراضی» انجام می‌شود.

پس از بحران در بازار ارز ایران آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، با پیشنهاد رئیس قوه قضائیه برای تشکیل دادگاه‌های ویژه‌ای با حضور سه قاضی دادگاه انقلاب برای رسیدگی به پرونده «مفسدان اقتصادی» موافقت کرده بود.

بر اساس دستور او، آرای صادر شده از این دادگاه به‌جز اعدام، «قطعی و لازم‌الاجرا» است.

داریوش ابراهیمیان بیلندی،یونس بهاء‌الدینی و حمید باقری نیز در این دادگاه‌ها به اعدام محکوم شده‌اند.

بیش از این، بسیاری از تحلیلگران اعلام کرده‌اند که «برخوردهای امنیتی» هر چند ممکن است در کوتاه‌مدت از افزایش قیمت ارز جلوگیری کند، ولی در بلندمدت تأثیری نخواهد داشت، همانگونه که با وجود «برخوردهای امنیتی در دولت سابق» قیمت ارز همچنان افزایش یافته است.

با این حال احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد، گفت که با اعدام این دو نفر «مردم امیدوار شدند و آرامش پیدا کردند».

آقای علم الهدی از قوه قضائیه خواست «مدیرانی را که زمینه این اخلال و افساد فی‌الارض را برای این مفسدان فراهم کردند، حداقل محاکمه کنند».

سخنگوی قوه قضائیه روز یکشنبه، ۲۰ آبان، خبر داده بود که برای احمد عراقچی، معاون سابق ارزی بانک مرکزی، یک مدیر کل این بانک و شش نفر دیگر به اتهام «توزیع خارج از مقررات ارز» در بازار، کیفرخواست صادر شده و رئیس سابق این بانک نیز همچنان ممنوع الخروج است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری‌های ایرنا،ایسنا،تسنیم، وب‌سایت کمپین حقوق بشر و رادیو فردا؛ ا.م/س.ن
XS
SM
MD
LG