لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۹

پیش‌بینی تازه صندوق بین‌المللی پول: اقتصاد جهان ۴.۹ درصد کوچک‌تر می‌شود


صندوق بین‌المللی پول می‌گوید در مجموع تاثیر منفی کرونا بر اقتصاد جهانی بسیار بیشتر از آن چیزی است که قبلا پیش‌بینی می‌شد.
صندوق بین‌المللی پول می‌گوید در مجموع تاثیر منفی کرونا بر اقتصاد جهانی بسیار بیشتر از آن چیزی است که قبلا پیش‌بینی می‌شد.

صندوق بین‌المللی پول روز چهارشنبه چهارم تیرماه با انتشار گزارشی پیش‌بینی کرد که رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۲۰ منفی ۴.۹ درصد باشد.

در گزارش فصلی قبلی این نهاد که ماه آوریل منتشر شد، پیش‌بینی شده بود که رشد اقتصادی جهانی منفی سه درصد خواهد بود. بدین ترتیب، در حالی که ویروس کرونا به‌صورت چشم‌گیری در حال شیوع است، انتظار می‌رود رشد اقتصادی جهان بسیار بدتر از آن چیزی باشد که چند ماه قبل برآورد می‌شد.

داده‌های صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که اقتصاد برخی از کشورها بسیار بیشتر از آن‌چه انتظار می‌رفت کوچک‌تر می‌شود.

برای نمونه در گزارش قبلی آژانس پیش‌بینی شده بود که رشد اقتصادی آمریکا و حوزه یورو به ترتیب منفی ۵.۹ درصد و منفی ۷.۵ درصد باشد، اما گزارش جدید می‌گوید اقتصاد آمریکا هشت درصد و اقتصاد حوزه یورو ۱۰.۲ درصد کوچک‌تر خواهد شد.

اقتصاد عربستان نیز قبلا پیش‌بینی شده بود ۲.۳ درصد کوچک‌تر شود، اما اکنون انتظار می‌رود با رشد اقتصادی منفی ۶.۸ درصدی مواجه شود.

در مجموع اقتصاد کشورهای تولید کننده نفت به طور متوسط رشد منفی ۸.۴ درصدی را تجربه خواهد کرد. رشد اقتصادی ایران برای سال جاری منفی شش درصد پیش‌بینی شده که نسبت به گزارش فصلی پیشین صندوق تغییری نکرده است.

یکی از نکات مهم این گزارش افت بیشتر رشد اقتصادی کشورهای آمریکای جنوبی است که به شدت با ویروس کرونا درگیر شده‌اند.

قبلا انتظار می‌رفت رشد اقتصادی کشورهای آمریکای لاتین منفی ۵.۲ درصد باشد، اما اکنون پیش‌بینی می‌شود منفی ۹.۴ درصد باشد.

اقتصاد برزیل و مکزیک که وضعیت بسیار بدی از لحاظ شمار قربانیان کرونا در مقیاس جهانی دارند به ترتیب ۹.۱ درصد و ۱۰.۵ درصد کوچک‌تر خواهد شد.

در میان کشورهای اروپایی تیز رشد اقتصادی فرانسه منفی ۱۲.۵ درصد و رشد اقتصادی ایتالیا و اسپانیا منفی ۱۲.۸ درصد خواهد بود.

به غیر از این کشورها، بریتانیا هم که یکی از بیشترین شمار قربانیان کرونا را در جهان دارد، انتظار می‌رود رشد اقتصادی منفی ۱۰.۲ درصدی را تجربه کند.

در گزارش صندوق بین‌المللی پول تنها موارد اندکی مانند استرالیا و پاکستان وجود دارند که انتظار می‌رود رشد اقتصادی آنها بیشتر از آن چیزی باشد که در ماه آوریل پیش‌بینی می‌شد.

صندوق بین‌المللی پول می‌گوید در مجموع تاثیر منفی کرونا بر اقتصاد جهانی بسیار بیشتر از آن چیزی است که قبلا پیش‌بینی می‌شد.

به رغم افت ۴.۹ درصدی رشد اقتصاد جهانی در سال جاری، انتظار می‌رود اقتصاد جهان در سال آینده میلادی رشد مثبت ۵.۴ درصدی را تجربه کند.

این نهاد بین‌المللی همچنین می‌گوید بازرگانی جهانی در سال جاری با افتی ۱۱.۹ درصدی مواجه خواهد شد.

انتظار می رود شیوع کرونا در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ در مجموع ۱۲ تریلیون دلار زیان به اقتصاد جهانی وارد کند.

XS
SM
MD
LG