لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۸

ابراز آمادگی صندوق بین‌المللی پول برای بازپرداخت بدهی ۲۵ کشور فقیر


صندوق بین‌المللی پول روز دوشنبه، ۲۵ فروردین‌ماه، اعلام کرد که برای بازپرداخت بدهی‌ ۲۵ کشور «از فقیرترین» کشورهای جهان منابع مالی اختصاص داده تا بتوانند بر مبارزه با شیوع ویروس کرونا متمرکز شوند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کریستالینا گئورگیِوا، رئیس صندوق بین‌المللی پول، اعلام کرده است هم اکنون ۵۰۰ میلیون دلار در صندوق کمک‌های اضطراری که عمدتا توسط بریتانیا، ژاپن، چین و هلند تامین شده وجود دارد.

صندوق ۲۱۵ میلیون دلار آن را برای کمک به ۲۵ کشور فقیر جهت بازپرداخت بدهی‌های خود اختصاص داده است.

صندوق بین‌المللی پول قبلا از جامعه جهانی خواسته بود کمک کنند منابع صندوق کمک‌های اضطراری این نهاد بین‌المللی به یک میلیارد دلار برسد. سپس صندوق اعلام کرد نیاز به ۱.۴ میلیارد دلار منابع برای کمک‌های اضطراری دارد.

خانم گئورگیوا از کشورهای توانمند خواست که به صندوق کمک کنند.

این ۲۵ کشور که همه آنها غیر از افغانستان، یمن، تاجیکستان، نپال و هائیتی در آفریقا واقع شده‌اند، به مدت شش ماه از کمک‌های صندوق اضطراری برای بازپرداخت بدهی‌های خود استفاده خواهند کرد و این کمک‌ها می‌تواند تا دو سال تمدید شود.


این منابع همچنین می‌تواند برای کمک به نیازهای فوری بهداشتی این کشورها در مبارزه با کرونا استفاده شود و کلا بلاعوض خواهد بود.

صندوق بین‌المللی پول همچنین در نظر دارد ۱۰۰ میلیارد دلار به کشورهای نیازمند وام دهد تا برای مبارزه با کرونا و تبعات اقتصادی آن توانایی داشته باشند.

قبلا صندوق گفته بود آماده ارائه ۴۰ میلیارد دلار وام کم‌بهره و ۱۰ میلیارد دلار وام بدون بهره به کشورهای نیازمند است. اما هفته گذشته این نهاد بین‌المللی گفت که بیش از ۹۰ کشور خواستار وام هستند و منابع اعطای وام خود را دو برابر می‌کند.

صندوق می‌گوید آماده فروش ذخایر طلای خود به ارزش ۱۴۰ میلیارد دلار است تا به کشورها کمک کند.

ایران نیز خواستار وام ۵ میلیارد دلاری از صندوق بین‌المللی پول شده است، اما آمریکا صراحتا مخالفت خود با این درخواست را اعلام کرده و گفته است تضمینی وجود ندارد که این مبلغ در ایران برای مبارزه با کرونا صرف شود.

آمریکا می‌گوید ایران می‌تواند از این مبلغ برای تقویت اقتصاد ضعیف شده خود یا حمایت مالی از گروه‌های شبه‌نظامی در منطقه استفاده کند.

هنوز صندوق بین‌المللی پول واکنشی به درخواست ایران نداشته و در اولین فهرست کمک‌های صندوق بین‌المللی پول به کشورها که حدود ۱۱ روز پیش منتشر شد، نامی از ایران نبود، اگرچه کل وامی که برای این کشورها اختصاص داده شده بود، تنها ۲.۷ میلیارد دلار بود که معادل کمتر از ۳ درصد مبلغی است که صندوق برای کمک به کشورها برای مبارزه با کرونا اختصاص داده است.

ایران از صندوق خواسته است میان این کشور و کشورهای نیازمند دیگر تبعیض قائل نشود.

منابع: صندوق بین‌المللی پول، رادیوفردا/ ف. ق./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG