لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۶

ناپدید شدن زنجیره‌ای افراد معروف در چین، این بار ستاره تنیس


پِنگ شوآی، تنیس‌باز مشهور چینی
پِنگ شوآی، تنیس‌باز مشهور چینی

ناپدید شدن پنگ شوآی، تنیس‌باز مشهور چینی، باعث شده است که رفتارهای قبلی حزب کمونیست با افراد مشهور و چهره‌های سرشناس این کشور بار دیگر در مرکز توجه قرار بگیرد.

پنگ شوآی، ستاره ۳۵ ساله تنیس چین، روز دوم نوامبر در پیامی در شبکه‌های اجتماعی، ژانگ گائویلی، معاون اول پیشین نخست‌وزیر چین را متهم به تعرض جنسی کرد و پس از آن بود که این تنیس‌باز به مدت ۱۸ روز ناپدید شد.

پنگ از آن زمان تاکنون در انظار عمومی دیده نشده و تنها رسانه‌های دولتی چین یک بار ویدئویی از او در یک رستوران پکن منتشر کرده‌اند.

وزارت خارجه چین نوزدهم نوامبر از ماجرای ناپدید شدن پنگ شوآی ابراز بی‌اطلاعی کرد و دولت چین نیز از رسانه‌های خارجی خواسته است تا «این ماجرا را کش ندهند.»

این وضعیت اکنون باعث شده است که کمیته بین‌المللی المپیک اول دسامبر اعلام کند که کلیه تورنمنت‌های تنیس زنان در چین را در پیوند با قضیه پنگ شوآی به حالت تعلیق درآورده است.

چین قرار بود سال آینده محل برگزاری چندین تورنمنت تنیس از جمله فینال‌های معتبر انجمن تنیس زنان در پایان فصل باشد.

انجمن تنیس زنان اکنون فعالانه چین را برای تأیید امنیت پنگ شوآی و تحقیق دربارهٔ اتهامات او تحت فشار قرار داده‌ و استیو سایمون، رئیس این انجمن گفته است که دیگر نمی‌تواند نسبت به امنیت بازیکنان و کارکنان این رشته ورزشی در چین اطمینان داشته باشد.

اما ناپدید شدن موقت افرادی که با مسئولان دولتی چین مشکل پیدا می‌کنند، بی‌سابقه نیست.

پیش از این، «جَک ما»، بنیان‌گذار وب‌سایت تجارتی علی‌بابا، پس از انتقاد تند از قانون‌گذاران چینی در یک سخنرانی در اکتبر سال گذشته، به مدت سه ماه از انظار عمومی ناپدید شد.

جک ما
جک ما

جک ما، مدیر شرکت تجاری عظیم علی‌بابا که از وی به عنوان ثروتمندترین مرد آسیا نام برده می‌شود، از قوانین بانکی در چین انتقاد داشت و پس از ناپدید شدنش گمانه‌زنی‌هایی زیادی مبنی بر «خودکشی» یا «گرفتاری در زندان چین» در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد.

او پس از سه ماه بی‌خبری، نخستین بار در ژانویه گذشته در گفت‌وگویی ویدئویی با تعدادی از معلمان و سپس در هنگ کنگ و در جریان ملاقاتی تجاری دیده شد.

مورد دیگر، فان بینگ‌بینگ، ستاره سینمای چین بود که از ژوئیه ۲۰۱۸، به مدت سه ماه، ناپدید شد.

فان بینگ‌بینگ
فان بینگ‌بینگ

ظاهراً ناپدید شدن فان بینگ‌بینگ که ثروتمندترین سلبریتی چینی به‌شمار می‌آید با تحقیق و تفحص دولت چین درباره فرارهای مالیاتی در صنعت سینما مرتبط دانسته شده است اما خبرگزاری رویترز در همان زمان خبر داد که پرسش درباره علت ناپدید شدن فان بینگ‌بینگ از نزدیکان وی و همچنین از سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز به جایی نرسیده است.

فان بینگ بینگ، مشهورترین بازیگر زن چین که سابقه بازی در چندین فیلم هالیوودی از جمله «مردان ایکس» و «مرد آهنی» را نیز دارد سپس از سوی دولت مجبور به پرداخت ۱۲۷.۴ میلیون دلار جریمه و «عذرخواهی از مردم» شد.

XS
SM
MD
LG