لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۸

کرونا؛ جهش ژنتیکی، افزایش آمار ابتلای خانوادگی و وضعیت «فوق قرمز» در تهران


ایرج حریرچی، معاون وزارت بهداشت ایران، روز سه‌شنبه از «جهش ژنتیکی» ویروس کرونا در کشور و افزایش احتمال «ابتلای خانوادگی» خبر داد. وضعیت استان تهران نیز «فوق قرمز» اعلام شده است.

خبرگزاری ایسنا روز سه‌شنبه، اول مهرماه، به نقل از آقای حریرچی با انتقاد از «روند نزولی» رعایت دستورالعمل‌های مقابله با کرونا در کشور گفت این در حالی است که «جهش ژنتیکی» اخیر این ویروس، قدرت «سرایت‌پذیری» آن را افزایش داده است.

وی خصوصیت این موج اپیدمی را «انتقال درون‌خانوادگی بالا» عنوان کرد.

خبرگزاری مهر نیز به نقل از مصطفی معین، رئیس شورای عالی نظام پزشکی ایران، نوشته که «تمام کشور در شرایط و وضعیت قرمز و هشدار قرار دارد و تهران فوق قرمز است.»

آقای معین بستری شدن ۷۰۰ نفر در تهران در طول یک شبانه‌روز را نشان‌دهنده «فاجعه‌ای بزرگ» اعلام کرد و با انتقاد از بازگشایی مدارس گفت که شرایط فعلی یک «تراژدی» ایجاد کرده است.

علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران، نیز از ورود تهران به «موج سوم» کرونا خبر داد و تفاوت آن با دو موج قبلی را «افزایش سریع‌تر تعداد مبتلایان بستری نسبت به مبتلایان سرپایی» عنوان کرد.

وی با بیان این که «آمار در مجموع از یک حد قابل قبول بالاتر رفته»، خواستار اعمال محدودیت‌های بیشتر و بازگشت محدودیت‌های قبلی شده است.

آقای زالی تاکید کرد: «هر کاری که منجر به کاهش تولید سفر، کاهش اجتماعات، تقلیل شرایط حضوری افراد در فضای بسته شود، راهبرد بسیار مهمی است و باید اعمال شود.»

او در عین حال گفت به جای تمرکز بر گسترش تخت‌های بیمارستانی، باید به کاهش بیماران نیازمند به بستری شدن فکر کنیم، چرا که «هیچ وقت ظرفیت درمانی در تهران لایتناهی نیست.»

این اظهارات در شرایطی مطرح شده که سخنگوی وزارت بهداشت ایران در گفت‌و‌گو با شبکه دوم تلویزیون اعلام کرد که «۶۰ تا ۷۰ درصد» تخت‌های بیمارستانی برای درمان بیماران کرونا «اشغال» شده است.

آن‌ طور که سیما لاری گفته، از هفته آخر شهریور، موارد بستری در ایران افزایش پیدا کرده و بیشترین تعداد بستری‌ها در استان‌های قم، تهران، چهارمحال و بختیاری و اصفهان بوده است.

وی نیز وضعیت همه استان‌های کشور در زمینه کرونا را «قرمز» اعلام کرده و افزوده تأثیر بازگشایی مدارس در تعداد بستری‌ها دو هفته دیگر مشخص می‌شود.

منابع: ایسنا، ایرنا، مهر و رادیو فردا؛ ب.ب./ف. دو.
XS
SM
MD
LG