لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۵۳

سفیر بریتانیا ایران را «برای سفری کوتاه» ترک کرد


راب مک‌ایر
راب مک‌ایر

یک سخنگوی وزارت امور خارجه بریتانیا روز چهارشنبه، ۲۵ دی‌ماه، اعلام کرد که رابرت مک‌ایر، سفیر این کشور در تهران، در «سفری از پیش برنامه‌ریزی‌شده» به لندن بازگشته است.

رابرت مک‌ایر، سفیر بریتانیا در تهران، در پی شرکت در تجمع یادبود قربانیان سقوط هواپیمای مسافربری به دست سپاه و بازداشت کوتاه‌مدت ایران را ترک کرده است.

خبر سفر این مقام بریتانیایی یک روز پس از آن منتشر می‌شود که سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگاران خواستار اخراج او از کشور شده بود.


با این حال روزنامه بریتانیایی ایندیپندنت روز چهارشنبه به نقل از وزارت خارجه بریتانیا نوشت: «این سفر برای مدت کوتاهی برنامه‌ریزی شده و وی به زودی به تهران باز خواهد گشت.»

سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا به زمان بازگشت آقای مک‌ایر به ایران اشاره‌ای نکرده، اما گفت: «بازگشت سفرا به کشور برای انجام رایزنی و گفت‌وگو امری معمول است و به‌ طور متداول اتفاق می‌افتد.»

آقای مک‌ایر پس از شرکت در محل تجمع معترضان به شلیک موشک سپاه به هواپیمای مسافری، بازداشت و پس از چند ساعت آزاد شد.

وزارت خارجه بریتانیا بازداشت این مقام دیپلماتیک را «بدون دلیل و توضیح» و «نقض فاحش قوانین بین‌المللی» اعلام کرد و حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در این کشور را احضار کرد.

وزارت امور خارجه ایران نیز روز دوشنبه، ۲۳ دی‌ماه، در بیانیه‌ای حضور سفیر بریتانیا در تجمع یادشده در تهران را اقدامی «غیرقانونی و غیرحرفه‌ای» و «مشکوک» خواند.

جوزپ بورل، مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز پس از این اتفاق، در این مورد ابراز نگرانی کرد و خواستار کاهش تنش‌ها شد.

این در حالی است که شماری از کاربران فضای مجازی و چهره‌های سیاسی هوادار حاکمیت، خواستار اخراج سفیر بریتانیا از ایران شده‌اند.

خبرگزاری تسنیم پس از بازداشت و آزادی راب مک‌ایر نوشته بود که سفیر بریتانیا «در تجمع معترضان حاضر شده و اقدام به سازماندهی و تحریک و هدایت برخی اقدامات رادیکال و ساختارشکنانه کرده بود».

XS
SM
MD
LG