لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۵

ارتش هند: ردپای «یتی» را پیدا کرده‌ایم


یکی از تصاویری که در حساب کاربری روابط عمومی ارتش هند در توئیتر منتشر شده‌است
یکی از تصاویری که در حساب کاربری روابط عمومی ارتش هند در توئیتر منتشر شده‌است

ارتش هند با انتشار تصاویری مدعی شده ردپای «یتی» را در کوه‌های هیمالیا پیدا کرده‌است. «یتی» یا «مرد برفی» که از نظر عملی وجود آن با تردید روبه‌روست، ریشه در داستان‌ها و روایت‌های مردم کوه‌نشین هیمالیا دارد.

به گفته دفتر روابط عمومی ارتش هند این عکس که ردپایی در حدود ۸۰ در ۴۰ سانتی‌متر را نشان می‌دهد، سه هفته پیش در نزدیکی پناهگاه کوهنوردی ماکالو پیدا شده‌است.

ارتش هند تصویری از آن‌چه مدعی‌ شده متعلق به «یتی» است را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده و نوشته‌است «برای نخستین بار تیمی از کوهنوردان ارتش موفق شده‌اند ردپایی اسرارآمیز از هیولای افسانه‌ای «یتی» پیدا کنند که ۳۲ در ۱۵ اینچ است و در نزدیکی پناهگاه اصلی ماکالو پیدا شده‌است».

ماکالو پنجمین قله بلند جهان در حدود ۲۰ کیلومتری اورست قرار دارد.

یک سخنگوی وزارت دفاع هند به شبکه ان‌بی‌سی گفته عکس را کوهنوردان ارتش گرفته‌اند و «در اختیار جامعه علمی برای پژوهش» قرار داده‌اند.

با این حال این اظهارات ارتش هند با واکنش‌های گوناگونی در فضای مجازی رو‌به‌رو شده‌است؛ به خصوص که منبع آن به طور رسمی ارتش یک کشور بزرگ است.

ارتش هند در حساب کاربری خود در توئیتر در عین حال افزوده است که «در گذشته این مرد برفی گریزان از مردم، تنها در پارک ملی ماکالو-بارون رصد شده بود».

تصاویر همراه عکسی از گروهی از نظامیان هند منتشر شده‌است.

جلد کتاب مصور تن‌تن در تبت؛ داستان‌های یتی تا سده ۱۹ در غرب شناخته‌شده نبود.

موجی از واکنش‌ها

شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی احتمال این‌که کسی با کفش‌های برف‌رو این ردپاها را ایجاد کرده باشد مطرح کرده‌اند و برخی گفته‌اند ردپا در یک خط مستقیم است، مانند حرکت مانکن در زمان اجرای شوی لباس.

یکی از کاربران نوشته «این نتیجه خواندن زیادی کتاب‌های تن تن در کودکی‌ست»، یکی دیگر از کاربران نیز نوشته «می‌شه لطفا بیشتر بگردین، شاید ردپای رامبا (از زنان افسانه‌ای هند) و اوروَشی (زن افسانه‌‌ای دیگری که قلب‌ها را کنترل می‌کند) را هم پیدا کردین».

در مجموع بسیاری از کاربران با این پست ارتش شوخی کرده یا از آن انتقاد کرده‌اند.

البته گروهی از کاربران که به وجود یتی اعتقاد دارند هم از «یافته‌های» ارتش هند خوشحال شده‌اند. برخی کاربران به ارتش هند تبریک گفته‌اند و برخی نیز از این‌که «مرد برفی» هیولا نامیده شده، ابراز ناخرسندی کرده‌اند.

«یتی» یا «مرد برفی» ریشه در داستان‌هایی دیرینه در نپال و تبت دارد. گفته می‌شود این «موجود» که به مانند یک انسان-شامپانزه‌ی برفیِ زشت‌رو توصیف می‌شود، «ساکن» هیمالیا، سیبری و نقاطی دیگر از مرکز و یا حتی شرق آسیاست. هرچند تردیدهای زیادی در وجود آن مطرح شده و جوامع علمی بزرگ آن را بیشتر موجودی افسانه‌ای می‌دانند تا واقعی.

با این حال داستان‌ها و روایت‌ها از «یتی» همچنان توجهات زیادی را جلب می‌کند و هنوز در بسیاری از مناطق نپال و کوه‌های هیمالیا می‌توان این روایت‌ها را شنید.

برخی پژوهش‌های علمی این احتمال را مطرح کرده‌اند که خرس‌هایی از دوران پیش‌تاریخی در این منطقه بوده‌اند که طبیعتا میلیون‌ها سال پیش منقرض شده‌اند. برخی نیز شباهت‌هایی بین «یتی» و خرس آبی تبتی یا خرس قهوه‌ای هیمالیا مطرح کرده‌اند؛ اولی یکی از نادرترین خرس‌های روی زمین است و دومی ساکن مناطقی از افغانستان تا چین و نپال.

نام یتی به‌احتمال زیاد از ترکیب تبتی «یا» به معنی پرصخره و «چه» به‌معنی خرس گرفته شده‌است. این نام به‌طور عمومی توسط گروهی از بومیان رشته‌کوه‌های هیمالیا به‌کار گرفته می‌شود، هرچند احتمالا تا ۲۰۰ سال پیش در غرب شناخته‌شده نبود و دیگران چندان از آن خبری نداشتند.

XS
SM
MD
LG