لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۴

اعتراض به قوانین جدید شهروندی هند به دانشگاه‌ها رسید


تجمع اعتراضی در دهلی در روز یکشنبه
تجمع اعتراضی در دهلی در روز یکشنبه

موج اعتراضات اخیر به قوانین جدید شهروندی هند که براساس مذهب تنظیم شده روز دوشنبه ۲۵ آذر به دانشگاه‌ها رسید. منتقدان می گویند طرح دولت فعلی که در کنترل هندوهای ناسیونالیست است با قوانین اساسی کشور که به عنوان یک جمهوری سکولار بنا شده در تضاد است.

به گزارش رویترز٬ نیروهای پلیس برای جلوگیری از تظاهرات دانشجویان در شهر لکهنو در شمال هند دروازه های دانشگاه را مسدود کردند و دانشجویان نیز به سوی ماموران سنگ پرتاب کردند. ولی تعدادی از دانشجویان یک دانشگاه دیگر این شهر توانستند به خیابان بیایند و تظاهرات کنند.


روز یکشنبه نیروهای پلیس در شهر دهلی وارد محوطه دانشگاه جامعه ملیه اسلامیه شده و برای متفرق کردن دانشجویان گاز اشک آور شلیک کردند در این تظاهرات حداقل صد نفر مجروح شدند.

طبق قانون جدید شهروندی که پارلمان هند هفته گذشته آن را تصویب کرد اقلیت های مذهبی نظیر هندوها و مسیحیان که قبل از سال ۲۰۱۵ از کشورهای مسلمان همسایه مثل پاکستان، افغانستان و بنگلادش به هند مهاجرت کرده اند با استناد به اینکه در کشور زادگاه خود سرکوب می شدند می توانند شهروندی هند را بگیرند.

منتقدان می گویند، این قانون چون حقوق مشابهی برای مسلمانان در نظر نگرفته بنیان های سکولار جمهوری هند را تضعیف می کند.

نارندرا مودی، نخست وزیر هند در توئیتی ضمن محکوم کردن تظاهرات گفت:«بحث و اختلاف نظر بخش حیاتی از دمکراسی است ولی آسیب زدن به اموال عمومی و مختل کردن روال معمولی زندگی هیچگاه منش ما نبوده است.»

روز یکشنبه در شهر دهلی تعدادی از خودروها مورد حمله قرار گرفته و اتوبوس های شبکه حمل و نقل عمومی به آتش کشیده شدند.

رییس دانشگاه جامعه ملیه اسلامیه خواستار تحقیق در مورد ورود نیروهای پلیس به محوطه این دانشگاه شد و گفت:«قرار نیست پلیس وارد دانشگاه شود و دانشجویان را کتک بزند.»

رائول گاندی، رهبر حزب کنگره، حزب اصلی مخالف دولت هند گفت دولت نارندرا مودی با قانون جدید شهروندی و طرح ثبت شهروندی ملی جامعه هند را دچار شکاف می کند.

او روز دوشنبه در پیامی در شبکه توئیتر نوشت:«بهترین دفاع در برابراین سلاح های کثیف ساتایاگراها مسالمت آمیز و خشونت پرهیز است.» اشاره او به روش مبارزه و مقاومت سیاسی مهاتما گاندی رهبر استقلال هند بود.

پرییانکا خواهر رائول گاندی نیز در اعتراض به سرکوب دانشجویان توسط پلیس در دروازه هند، بنای یادبود قربانیان جنگ بست نشست.

مسلمانان که حدود ۱۴ درصد از جمعیت هند را تشکیل می دهند به خصوص در مورد لغو خودگردانی محلی ناحیه جامو و کشمیر و حکم اخیر مراجع قضایی برای ساختن یک معبد در محل مسجدی که چندین سال پیش توسط هندوهای افراطی ویران شد، نگران هستند.

از نگاه مسلمانان و منتقدان هر دو اقدام بخشی از برنامه های دولت فعلی در راستای برتری دادن به هندوها است.

حزب بهاراتیا جاناتا به رهبری نارندرا مودی هرگونه جانبداری مذهبی را تکذیب می کند و می گوید هدف قانون جدید شهروندی کمک به اقلیت های مذهبی است که در کشورهای مسلمان منطقه سرکوب می شوند.

خشونت بارترین مورد از تظاهرات روزهای اخیر در ایالت آسام در شمال شرقی هند روی داد. جمعیت خشمگین تعدادی از ساختمان ها از جمله ایستگاه راه آهن را به آتش کشیدند. آنها می گویند قانون جدید به هزاران نفر از مهاجرینی که از بنگلادش آمده اند کمک خواهد کرد تا شهروند قانونی هند شوند. در این ناآرامی ها حداقل دو نفر کشته شدند.

با استفاده از رویترز؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG