لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۵

آمار رسمی قربانیان کرونا در هند از مرز ۲۰۰ هزار نفر عبور کرد


حتی قبل از شیوع ویروس کرونا، جمع‌آوری آمار مرگ‌ومیر در هند بسیار ناقص بود و بسیاری از موارد مرگ ثبت نمی‌شد.
حتی قبل از شیوع ویروس کرونا، جمع‌آوری آمار مرگ‌ومیر در هند بسیار ناقص بود و بسیاری از موارد مرگ ثبت نمی‌شد.

منابع رسمی در هند روز چهارشنبه هشتم اردیبهشت اعلام کردند که شمار قربانیان کرونا از مرز ۲۰۰ هزار نفر عبور کرد. با این حال تخمین‌زده می‌شود که رقم واقعی مرگ ناشی از کرونا در این کشور بیش از این باشد.

حتی قبل از شیوع ویروس کرونا، جمع‌آوری آمار مرگ‌ومیر در هند بسیار ناقص بود و بسیاری از موارد مرگ ثبت نمی‌شد.

این بدین معنی است که ثبت‌نشدن آمار دقيق فوت در مناطق روستایی که اکنون شیوع و مرگ‌ومیر ناشی از ویروس کرونا در آن بسیار بالاست، از قبل عمومیت داشت.

یکی از دلایل پایین بودن آمار قربانیان کرونا در هند با جمعیت ۱.۴ میلیاردی در مقایسه با کشورهایی نظیر برزیل و مکزیک که جمعیت بسیار کمتری دارند، همین نکته است.

کارشناسان بهداشت عمومی معتقدند به‌دلیل عدم شناسایی و ثبت آمار واقعی مرگ‌ومیر، نهادهای مسئول از ابعاد واقعی شیوع ویروس و قربانیان ناشی از آن در هفته‌های اخیر اطلاع نداشتند و برای مقابله با آن آماده نبودند.

در ماه سپتامبر ۲۰۲۰ با کاهش موارد ابتلای شناسایی‌شده، نهادهای مسئول تصور کردند موج شیوع ویروس تحت کنترل درآمده است. ولی از ماه فوریه موارد ابتلا رو به افزایش گذاشت و روز چهارشنبه از مرز ۳۹۲ هزار نفر عبور کرد که یک رکورد جهانی است.

به این ترتیب تعداد مبتلایان شناسایی شده در هند به حدود ۱۸ میلیون نفر رسیده که بعد از آمریکا بالاترین رقم در سطح جهان است.

رسانه‌های هند گزارش می‌دهند که بین ارقام اعلام شده از سوی نهادهای مسئول و تعداد افرادی که خاکسپاری و یا سوزانده می‌شوند، اختلاف فاحشی وجود دارد. در بسیاری از پارک‌ها و سایر فضاهای خالی در شهرها و روستاهای هند، مراکز موقتی برای سوزاندن اجساد برپا شده است.

سه برابر شدن رقم قربانیان در هفته‌های اخیر، نشان‌دهنده کاستی‌ها و بودجه ناکافی سیستم خدمات درمانی این کشور است. بیمارستان‌ها با کمبود تخت، اکسیژن، دستگاه تنفس مصنوعی و آمبولانس روبرو هستند و بسیاری از خانواده‌ها ناگزیرند با حداقل امکانات از بیماران خود در خانه نگهدای کنند.

قبرستان‌ها نیز اشباع شده‌اند؛ مسئول قبرستان مسلمانان در شهر دهلی نو هم می‌گوید هر روز دست‌کم ۴۰ نفر را دفن می‌کنند.

در ایالت تلانگانا واقع در جنوب هند نیز پزشکان و فعالان مدنی می‌گویند رقم قربانیان و ابتلا به ویروس بسیار بیشتر از آمار رسمی است.

برخی از کارشناسان معتقدند یکی از دلایل تفاوت فاحش بین آمارهای رسمی و آمار واقعی قربانیان این است که طبق رهنمودهای دولت، مرگ ناشی از کووید ۱۹ به طور جداگانه جمع‌آوری و طبقه‌بندی نمی‌شود.

سال گذشته دولت هند با اتکا به همین شیوه آمارگیری، پیروزی بر ویروس کرونا را اعلام کرد. در ماه اکتبر که تعداد مبتلایان رو به افزایش گذاشت ناراندرا مودی، نخست‌وزیر، اعلام کرد که در هند بیش از کشورهای ثروتمند مبتلایان درمان شده و نجات پیدا می‌کنند. او ماه ژانویه در مجمع جهانی اقتصاد ادعا کرد که عملکرد هند در این زمینه با هیچ کشور دیگری قابل مقایسه نیست.

دلیل اصلی طرح چنین ادعاهایی از سوی رهبران هند، نحوه مشکوک آمارگیری از مبتلایان و قربانیان بوده که در عین حال مبنای سیاست‌گذاری و واکنش به شیوع ویروس بوده است.

کارشناسان بهداشت عمومی یادآوری می‌کنند که جمع‌آوری آمارهای دقیق و صحیح می‌توانست به دولت و نهادهای مسئول کمک کند تا کانون‌های اصلی شیوع ویروس را شناسایی کرده، روند تولید واکسن را تسریع و امکانات مراکز درمانی را افزایش دهند.

اما تجربه نشان می‌دهد حتی در صورت وجود آمارهای دقیق، نهادهای بهداشتی امکانات کافی برای مقابله با موج سریع گسترش ویروس را نداشتند. در عین حال دولت هند هیچگاه به ابعاد واقعی شیوع ویروس اذعان نکرده است.

وزیر بهداشت هند در ماه مارس اعلام کرد که این کشور به مرحله نهایی غلبه بر ویروس نزدیک می‌شود و حزب بهاراتیا جاناتا به رهبری ناراندرا مودی و سایر احزاب سیاسی در ماه‌های اخیر، اجتماعات انتخاباتی بزرگی برگزار کردند و هزاران نفر بدون ماسک در آن‌ها شرکت کردند.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG