لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۷

هند از گردشگران و دانشجویان خواست به‌دلایل امنیتی فورا از کشمیر خارج شوند


عکس‌ها و تصاویری از انتقال گردشگران و دانشجویان از سرینگر منتشر شده‌است. سرینگر، پایتخت تابستانی کشمیر در هند از شهرهای قدیمی‌ست و هزاران زائر و گردشگر در تابستان به آن سفر می‌کنند.
عکس‌ها و تصاویری از انتقال گردشگران و دانشجویان از سرینگر منتشر شده‌است. سرینگر، پایتخت تابستانی کشمیر در هند از شهرهای قدیمی‌ست و هزاران زائر و گردشگر در تابستان به آن سفر می‌کنند.

در پی اعلامیه دولت هند در مورد لزوم خروج گردشگران، دانشجویان و گردشگران غیرکشمیری و خارجی از این منطقه، هزاران تن به خانه‌های خود بازگشته‌اند. طی روزهای گذشته نگرانی‌ها از آغاز موج تازه‌ای از بحران در کشمیر بالا گرفته‌است.

رسانه‌های هندی می‌گویند در پی افزایش تمهیدات امنیتی و نیز افزایش نیروهای نظامی و شبه‌نظامی در منطقه، نگرانی‌ها نیز بین شهروندان افزایش یافته‌است. این نگرانی‌ها از آن سوی مرز، در پاکستان، نیز گزارش شده‌است.

دهلی‌نو اخیرا در مورد «تهدیدهای امنیتی از سوی پاکستان» در منطقه کشمیر هشدار داده‌ و می‌گوید به‌ویژه گردشگران و زائران در معرض خطر قرار دارند. اسلام‌آباد نیز اتهام‌هایی را متوجه هند کرده و از شهروندانش خواسته مراقب «بمب‌های» هند باشند.

روزنامه تایمز هند می‌گوید دولت برای خارج کردن گردشگران و دانشجویان به دره کشمیر اتوبوس‌ فرستاده‌است. پرس‌تراست نیز گزارش داده که صدها تن با هواپیماهای ارتش هند از منطقه خارج شده‌اند.

روزنامه هندو به نقل از عمر عبدالله، نماینده شورای قانون‌گذاری جامو و کشمیر و رهبر اپوزیسیون در این مجلس، گفته منطقه «بر لبه دهشت قرار گرفته‌است. هیچ‌کسی نمی‌داند چرا تمهیدات امنیتی افزایش یافته‌است».

روز جمعه شایعات و اظهارات تائیدنشده‌ای در مورد خلع سلاح نیروهای امنیتی و پلیس کشمیر و ارائه قدرت به ارتش هند، تعطیلی مدارس و برخی دیگر مسائل نیز به نگرانی‌های گسترده افزود.

پاکستان نیز هزاران غیرنظامی را از مناطق نزدیک به مرز هند خارج کرده‌است.

ارتش هند می‌گوید پاکستان تلاش کرده به برخی پست‌های نگهبانی حمله کند. یک سخنگوی ارتش هند گفته «جلوی حمله مرزبانان پاکستانی به یک پست مرزی در کوپاوارا کران گرفته شده‌است».

اما ارتش پاکستان بیانیه ارتش هند را تکذیب کرده و می‌گوید این اظهارات «تبلیغات حکومتی برای دور کردن نظرات از خشونت‌های جاری در منطقه اشغالی کشمیر است».

از سوی دیگر ارتش پاکستان می‌گوید نیروهای هندی از بمب‌های خوشه‌ای برای حمله به غیرنظامیان در «خط کنترل» استفاده کرده‌اند. هند اما این اظهارات را رد کرده و می‌گوید پنج «تروریست» را که می‌خواستند به پست نگهبانی حمله کنند، کشته است.

کشمیر در شمال‌غربی شبه‌قاره هند قرار دارد. در پی استقلال هند و جدایی پاکستان، از سال ۱۹۴۷، هر دو کشور مدعی مالکیت کامل کشمیر شدند و در حال حاضر «خط کنترل» به عنوان مرز غیررسمی دو کشور شناخته می‌شود.

ایالت جامو و کشمیر تحت کنترل هند، ایالت گلگت-بلتستان و «کشمیر آزاد» نیز تحت کنترل پاکستان قرار دارد. سرینگر، پایتخت تابستانی کشمیر در هند از شهرهای قدیمی‌ست و به‌همین دلیل نیز هزاران زائر و گردشگر در تابستان به آن سفر می‌کنند.

اواخر سال گذشته در پی انفجاری که گروه اسلام‌گرای مستقر در پاکستان به نام «جیش محمد» مسئولیت آن‌را پذیرفت ۴۰ تن از نیروهای ذخیره پلیس هند کشته شدند و تنش‌ها بین اسلام‌آباد و دهلی‌نو در دره کشمیر به‌شدت بالا گرفت.

هندو، اسوشیتدپرس، داون، تایمز آف ایندیا، پرس‌تراست/ت
XS
SM
MD
LG