لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۳

هند: هنوز نمی‌توان تاثیر تحریم‌ها بر واردات نفت از ایران را پیش‌بینی کرد


هند در سال جاری میلادی به طور میانگین روزانه حدود ۵۰۰ هزار بشکه نفت از ایران خریده است.
هند در سال جاری میلادی به طور میانگین روزانه حدود ۵۰۰ هزار بشکه نفت از ایران خریده است.

وزیر نفت هند نسبت به افزایش قیمت نفت ابراز نگرانی کرد اما در عین حال گفت که هنوز برای پیش‌بینی تاثیر تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران بر واردات نفتی هند از ایران خیلی زود است.

درمندرا پرادهان که برای بازدید از امارات متحده عربی به این کشور سفر کرده است روز شنبه ۲۲ اردیبهشت به خبرگزاری رویترز گفت: «این نوع تنش‌های ژئوپولیتیک هم بر کشورهای مصرف‌کننده تاثیر می‌گذارد و هم بر کشورهای تولیدکننده. ما ناگزیریم که با واقعیات و شرایط سیاسی جغرافیایی کنونی سر کنیم.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، سه‌شنبه گذشته از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد و اعلام کرد که تحریم‌های هسته‌ای علیه این کشور عضو اپک را از سرخواهد گرفت. توافق هسته‌ای به لغو تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای تهران انجامیده بود.

در این حال بهای نفت در روزهای اخیر روندی رو به صعود داشته و به بالاترین حد خود در سال‌های اخیر رسیده گرچه روز جمعه نفت برنت به قیمت ۷۷.۱۲ دلار برای هر بشکه معامله شد که ۳۵ سنت کمتر از قیمت روز گذشته آن است.

وزیر نفت هند اظهار داشت که او نگرانی چندانی درباره تاثیر افزایش قیمت نفت بر کشورهای مصرف‌کننده ندارد و گمان نمی‌کند که ذخایر نفتی به یک مسئله تبدیل شود.

وی گفت: «بگذارید ببینیم شرایط چگونه پیش می‌رود. هنوز برای پیش‌بینی خیلی زود است. ما شرایط را به دقت زیر نظر داریم.»

ایران سومین تولیدکننده بزرگ نفت در سازمان اپک است. ایران به دنبال لغو تحریم‌ها از سال ۲۰۱۶ به این سو تولید نفت خود را افزایش داده به طوری که در ماه مارس ۲۰۱۸ به طور روزانه ۳.۸۱ میلیون بشکه نفت در روز تولید کرده است.

کارشناسان تصور می‌کنند که به دنبال اعلام تصمیم واشینگتن برای خروج از برجام، تولید نفت ایران نیز حدود ۲۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یابد، اگرچه باز شرایط بستگی به آن دارد که دیگر کشورهای طرف توافق هسته‌ای چه سیاستی در پیش بگیرند.

هند در سال جاری میلادی به طور میانگین روزانه حدود ۵۰۰ هزار بشکه نفت از ایران خریده است.

منبع: خبرگزاری رویترز؛ س.ن / پ.پ
XS
SM
MD
LG