لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۲

رویترز: آمریکا در حال بررسی لغو معافيت کالاهای هندی از تعرفه گمرکی است


رییس جمهور آمریکا بارها از هند به دلیل تعرفه های گمرکی بسیار بالای آن کشور انتقاد کرده است.
رییس جمهور آمریکا بارها از هند به دلیل تعرفه های گمرکی بسیار بالای آن کشور انتقاد کرده است.

خبرگزاری رویترز در یک گزارش اختصاصی و به نقل از منابع آگاه می نویسد همزمان با تشدید اختلافات دو کشور در مورد سیاست های تجاری و سرمایه گذاری هند، آمریکا ممکن است سیاست معافيت تعرفه بر ۵.۶ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از آن کشور را لغو کند.

هند بزرگترین کشوری است که از سیاست موسوم به «نظام جامع ترجیحی» که از دهه هفتاد میلادی اجرا شده بهره مند می شود. توقف این سیاست شدیدترین اقدام تنبیهی علیه هند از آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ خواهد بود که همواره تاکید کرده قصد دارد کسری موازنه تجاری آمریکا با اقتصادهای بزرگ را کاهش دهد.

رییس جمهور آمریکا بارها از هند به دلیل تعرفه های گمرکی بسیار بالای آن کشور انتقاد کرده است.

نارندرا مودی، نخست وزیر هند در سالهای اخیر تلاش کرده برای ایجاد فرصت های شغلی بیشتر سرمایه های خارجی را جلب کرده و هند را به کانونی برای تولیدات صنعتی بدل کند.

در مقابل دونالد ترامپ نیز با شعار «عظمت را به آمریکا بازگردانیم» به اشکال مختلف تلاش کرده صنایع آمریکایی را که در خارج فعالند به این کشور بازگرداند.

دلیل اختلاف جدید در مناسبات تجاری دو کشور مقررات جدیدی است که دولت هند در زمینه تجارت آنلاین وضع کرده است. این مقررات جديد تجارت رو به گسترش شرکت آمازون و فلیپکارت که مالک آن شرکت آمریکایی والمارت است را محدود خواهد کرد.

بازار تجارت آنلاین در هند به سرعت در حال رشد است و پیش بینی می شود که تا سال ۲۰۱۷ حجم آن به ۲۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

علاوه بر این هند تلاش می کند که دو شرکت بزرگ کارت های اعتباری یعنی مسترکارد و ویزا بخش اطلاعات خود را به آن کشور منتقل کنند و تعرفه محصولات الکترونیک از جمله موبایل های هوشمند را افزایش داده است.

ظاهرا این اقدامات هند باعث شده که اجرای مجموعه توافقات تجاری که دو کشور از سال گذشته مذاکره در مورد آنرا شروع کردند با موانع جدی روبرو شود.

خبرگزاری رویترز می افزاید بهره مند بودن هند از صادرات میلیاردها دلار کالا به آمریکا معاف از تعرفه به اجرای این توافق مشروط بود. افراد مطلع از این مذاکرات می گویند در نتیجه این وضعیت اکنون آمریکا حذف کامل این معافیت و یا کاهش ابعاد آنرا بررسی می کند.

این منابع افزودند دفتر نماینده تجاری آمریکا که مسئول تنظیم سیاست تجارت خارجی کشور است در حال بررسی وضعیت هند است و طی دو هفته آینده نتیجه آن را اعلام خواهد کرد.

دولت های آمریکا و هند در سالهای اخیر مناسبات سیاسی و اقتصادی خود را تحکیم کرده اند. ولی گفته می شود که حجم مبادلات تجاری دو کشور که بعنوان نمونه در سال ۲۰۱۷ حدود ۱۲۶ میلیارد دلار بود هنوز حدود یک چهارم ظرفیت بالقوه آن است.

انتظار می رود که ولیبر راس وزیر تجارت آمریکا که هفته آینده به هند سفر می کند موضوع اعمال محدودیت بر تجارت آنلاین و فشار برای انتقال مراکز اطلاعاتی شرکت های اعتباری به هند را با مقامات آن کشور در میان بگذارد.

مقررات جدید دولت هند در زمینه تجارت آنلاین که در ماه دسامبر اعلام شد شرکت هایی نظیر آمازون را از عقد قراردادهای انحصاری با تولید کنندگان منع می کند، میزان ارائه تخفیف در قیمت محصولات را محدود و آنها را از فروش محصول از طریق فروشندگانی که سهامدار آن هستند، منع می کند.

تحت تاثیر این محدودیت ها فهرست محصولات شعبه آمازون در هند مختل و این شرکت ناگزیر شد ساختار تجاری خود را تغییر دهد. شرکت های آمازون و والمارت و دولت آمریکا با لابی گری تلاش کردند مانع از تصویب این قوانین شوند.

با استفاده از رویترز؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG