لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۱

یک زیردریایی اندونزی با ۵۳ خدمه ناپدید شد


یک زیردریایی اندونزی (عکس از آرشیو)
یک زیردریایی اندونزی (عکس از آرشیو)

نیروی دریایی اندونزی روز چهارشنبه اول اردیبهشت اعلام کرد که يک زیر دریایی این کشور با ۵۳ خدمه در آب‌های شمال جزیره بالی مفقود شده و عملیات تجسسی برای پیدا کردن آن آغاز شده است.

رییس ستاد نيروهای مسلح اندونزی گفت این زیردریایی هنگام شرکت در یک رزمایش به تماس مقرر پاسخ نداده و تاکنون خبری از آن در دست نیست. به گفته او شواهد نشان می دهد که این زیردریایی در حدود ۱۰۰ کیلومتری شمال جزیره بالی مفقود شده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، نیروی دریایی اندونزی تعدادی از کشتی‌های خود و یک شناور مخصوص نقشه برداری از بستر دریاها را برای شرکت در عملیات تجسس به منطقه اعزام کرده و از استرالیا و سنگاپور که کشتی‌های مخصوص نجات زیردریایی دارند، تقاضای کمک کرده است.

رسانه‌های اندونزی از قول نیروی دریایی این کشور گزارش دادند که احتمالا این زیردریایی در گودالی به عمق ۷۰۰ متر غرق شده است.

وزارت دفاع اندونزوی در بیانیه‌ای گفت پس از دریافت توافق مقامات ارشد با ورود به آب‌های عمیق منطقه تماس با این زیردریایی قطع شد. این بیانیه افزود مدتی بعد یک هلی کوپتر نشت روغن در آب‌های این نقطه را رصد کرده است.

بیانیه وزارت دفاع اندونزی افزود که این زیردریایی حامل ۴۹ خدمه، ۳ توپچی و فرمانده زیردریایی است.

این زیردریایی ساخت آلمان از سال ۱۹۸۱ در خدمت نیروی دریایی اندونزی بوده و قبل از مفقود شدن مشغول تمرین عملیات شلیک موشک بود که قرار بود روز پنجشنبه در رزمایش نیروی دریایی اجرا شود.

نیروی دریایی اندونزی در حال حاضر ۵ فروند زیردریایی دارد و قرار است تا سال ۲۰۲۴ حداقل سه فروند دیگر را به خدمت بگیرد.

اندونزی بزرگترین مجمع الجزایر جهان و قلمرو آن شامل بیش از ۱۷ هزار جزیره است. این کشور در سالهای اخیر در حريم دریایی خود با چالش‌های بیشتری روبرو شده و مهمترین موارد آن رویارویی با کشتی‌های چینی در آب‌های اطراف جزیره «ناتونا» بوده است.

اندونزی و چین در مورد بهره برداری از آب‌های پیرامون جزایر این کشور در دریای جنوبی چین نیز اختلاف دارند.

دولت چین مدعی است که ماهیگیران این کشور حق دارند در آب هایی که قلمرو قدیمی ماهیگیری چین بوده فعالیت کنند ولی بخشی از این قلمرو اکنون حریم دریایی اندونزی است.

سال گذشته در واکنش به اظهار نظر سخنگوی وزارت خارجه چین رییس جمهور اندونزی در جريان سفر به مجموعه‌ای از جزایر واقع در حاشیه دریای جنوبی چین بر مالکيت اندونزی بر اين جزاير و حريم دريايی اطراف آن تاکيد کرد.

با استفاده از آسوشیتدپرس؛ ش. ر/خ
XS
SM
MD
LG