لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۲

موج آنفلوآنزا در ایران؛ شکل گرفتن بازار سیاه واکسن و تکذیب مسئولان


برخی منابع خبری از شکل‌گیری بازار سیاه واکسن آنفلوآنزا و داروی درمان آن خبر داده‌اند، اما سخنگوی سازمان غذا و دارو می‌گوید کمبودی در این مورد وجود ندارد.

در پی شیوع شدید و زودهنگام آنفلوآنزا در ایران، باشگاه خبرنگاران جوان، روز سه‌شنبه ۱۲ آذر، با اشاره به مرگ ۵۶ نفر بر اثر ابتلا به آنفلوآنزا، از کمیاب شدن واکسن این بیماری و افزایش قیمت آن در بازار سیاه تا ۱۵۰ هزار تومان خبر داد. این در حالی است که قیمت این واکسن در داروخانه ۴۰ هزار تومان است.

همچنین داروی درمان آنفلوآنزا که در داروخانه ۲۰۰ هزار تومان قیمت دارد، در بازار سیاه به بهای ۴۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

بر اساس این گزارش، در سال جاری دو شرکت دارویی ۱.۷ میلیون واکسن آنفلوآنزا به ایران وارد کردند، اما با هجوم مردم برای خرید این واکسن در هفته جاری، موجودی بسیاری از داروخانه‌ها صفر شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان همچنین خبر داده است که اخیراً یک‌ میلیون قرص اوسلتامیویر (داروی درمان این بیماری) نیز به صورت فوری وارد کشور شده است.

با این حال، کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو، ضمن هشدار در مورد تقلبی بودن واکسن‌های موجود در بازار سیاه، تشکیل این بازار را «نتیجه تقاضای القایی و نگرانی مردم بابت فوتی‌های این بیماری» عنوان کرده و گفته است «کمبودی در واکسن و داروی درمان آنفلوانزا وجود ندارد بلکه این دارو به صورت کنترل‌شده توزیع می‌شود».

آقای جهانپور دلیل کنترل توزیع این دارو را «مقاومت ویروسی در برابر این دارو» بیان کرده و تأکید کرده است که مراکز بهداشتی و درمانی از «تجویز بی‌مورد و مصرف خودسرانه» جلوگیری می‌کنند.

به‌گفته برخی مسئولان وزارت بهداشت و درمان، بیماری آنفلوآنزا امسال سه هفته زودتر از سال‌های پیش در ایران شروع شده و حداقل تا دو هفته دیگر هم ادامه خواهد داشت.

قاسم‌ جان‌بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت گفته است «استان‌های گلستان، مازندران، کهگیلویه و بویراحمد، کرمان و خوزستان استان‌هایی هستند که بیشترین بروز و شیوع بیماری آنفلوآنزا در آن‌ها گزارش شده است».

علیرضا رئيسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت نیز گفته است آلودگی هوا می‌تواند باعث تشدید بیماری آنفلوآنزا شود.

در هفته گذشته، آلودگی هوا در برخی مناطق تهران، اصفهان، خوزستان و فارس تا ۳۰ برابر حد مجاز بالا رفت.

به‌گفته کارشناسان، کودکان و افراد بالای ۶۰ سال و کسانی که سیستم ایمنی ضعیف دارند، در شرایط آلودگی هوا آمادگی بیشتری برای ابتلا به بیماری آنفلوآنزا دارند.

کارشناسان مسائل بهداشتی توصیه می‌کنند که بهترین راه برای جلوگیری از انتقال ویروس آنفلوآنزا، «خودداری از دست دادن، شستن مرتب دست‌ها، نگه داشتن دهان و بینی با دستمال در موقع عطسه و انداختن دستمال آلوده داخل سطل زباله» است.

بیماران قلبی، دیابتی، تنفسی، سالمندان، کودکان، زنان باردار، دیالیزی و بیمارانی که دارای نقص سیستم ایمنی هستند، با خطرات بیشتری در صورت ابتلا به این بیماری روبه‌رو هستند.

منابع: ایرنا، ایسنا، باشگاه خبرنگاران جوان / ر.ش / پ.پ
XS
SM
MD
LG