لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۲۲

سریع‌ترین پردازنده لپ‌تاپ به بازار آمد


شرکت اینتل سریع ترین پردازنده خود برای لپ‌تاپ را که دارای شش هسته است، وارد بازار کرد. اینتل چندی قبل سریع ترین پردازنده‌های جهان را معرفی کرده بود، این پردازنده‌ها آی ۹ نام داشتند. حالا این شرکت این پردازنده‌ها را با تعداد هسته کمتر و با شش هسته برای لپ تاپ‌ها هم وارد بازار کرده است.

این پردازنده‌ها در حالت کلی ۳۰ درصد بهینه‌تر از قوی‌ترین پردازنده‌های لپ‌تاپ‌های پیشین هستند.

پردازنده‌های جدید می‌توانند تحولی را در سیستم‌های مخصوص بازی، رایانه‌های مخصوص تدوین و کارهای گرافیکی و سیستم‌های تخصصی مهندسی و پزشکی ایجاد کنند.

سریع ترین نوع از پردازنده‌های جدید لپ‌تاپ اینتل با کد Core i9-8950HK شناخته می‌شود. این پردازنده ۶ هسته‌ است و ۱۲ ترد پردازشی دارد و می‌تواند با حداکثر سرعت ۴.۸ گیگاهرتز کار کند. این سرعت در بازی‌ها سبب افزایش ۴۰ درصدی کارایی و در تدوین و سه‌بعدی‌سازی و افزایش سرعت ۶۰ درصدی نسبت به مدل‌های پیشین می‌شود. این پردازنده همچنین برای کارهای هوش مصنوعی و واقعیت افزوده هم می‌تواند به کاربر قدت مانور بیشتری بدهد.

به غیر از پردازنده‌های Core i9، اینتل نسل جدید پردازنده‌‌های قدرتمند Core i5 و Core i7 را هم برای لپ‌تاپ‌ها وارد بازار می‌کند. این پردازنده‌ها از معماری بهینه‌شده ۱۴ نانومتری استفاده می‌کنند.

این شرکت دو پردازنده‌ ۶ هسته‌ای جدید از سری Xeon اینتل را هم روانه بازار می‌کند.

اینتل می‌گوید نمونه‌های جدید، بهینه‌تر شده‌اند و استفاده از آن‌ها در محصولات باریک‌تر بدون از بین رفتن توان پردازشی امکان پذیر شده است.

این اقدام اینتل در برابر غول دیگر سازنده پردازنده جهان شرکت ای‌ام‌دیAMD رخ داده است. ای‌ام‌دی به تازگی از سری جدید پردازنده‌های خود رونمایی کرده است که ارزان تر از محصولات شرکت اینتل هستند و کارایی بیشتری دارند. حالا اینتل محصولاتی را معرفی کرده است که از محصولات ای‌ام‌دی قوی تر هستند.

شرکت‌های سازنده لپ‌تاپ هم اکنون در حال تغییر سریع پردازنده‌های محصولات خود هستند. این شرکت‌ها برای خالی شدن انبار‌های خود از پردازنده‌های قدیمی، بسیاری از محصولات خود را حراج کرده‌اند.

در میان شرکت‌های سازنده لپ‌تاپ شرکت دل، اقدام به معرفی محصولات جدید خود با پردازنده‌های جدید شرکت اینتل کرده است.

شرکت دل، محصولات جدیدی را براساس تازه ترین پردازنده‌های نسل هشتمِ خانواده‌ Core معرفی کرده‌ است. اصلی‌ترین مزیت پردازنده‌های جدید اینتل، افزایش تعداد هسته‌ در آن‌هاست ضمن این‌که تمام این پردازنده‌ها از نظر توان گرمایشی در همان سطح پیشین قرار دارند. این عامل به کاربران امکان افزایش کارایی را می‌دهد.

دل قوی ترین پردازنده شرکت اینتل یعنی کور آی ۹ را در محصولات مخصوصِ بازی شرکت خود استفاده کرده است. البته در آینده نزدیک این پردازنده روی محصولات مخصوص مهندسی و فیلمسازی شرکت دل نیز نصب خواهد شد.

با معرفی نسل جدید پردازنده‌های شرکت اینتل، رقابت بین اینتل و ای‌ام‌دی بیش از گذشته گرم شده است.

XS
SM
MD
LG