لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۵

شفافیت بین‌المللی: ایران در رتبه ۱۳۰ فساد مالی در جهان قرار دارد


سازمان بین المللی شفافیت در تازه ترین گزارش سالانه خود که چهارشنبه ۲ اسفند ماه منتشر کرد، می گوید که ایران در رده ۱۳۰ از میان لیست ۱۸۰ کشور دنیا بر اساس فساد مالی است.

شاخص فساد از طرف این نهاد بین المللی از یک تا صد به کشورها تعلق می گیرد. شاخص صفر برای کشورهای به شدت فاسد و شاخص صد متعلق به کشورهای شفاف است.

شاخص تعلق گرفته به ایران در سال گذشته میلادی ۳۰ در نظر گرفته شده است که نسبت به سال قبل آن یک پله صعود کرده است.

این رقم برای سالهای ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ به ترتیب ۲۸، ۲۵، ۲۷ و ۲۷ بوده است که نشان می دهد از زمان آغاز ریاست جمهوری حسن روحانی شاخص فساد در کشور به تدریج بهبود یافته است.

به رغم ارتقای وضعیت شاخص فساد ایران، جایگاه ایران همچنان در رده ۱۳۰ قرار گرفته است.

فاسد ترین کشور در رده بندی سازمان شفافیت بین المللی سومالی و شفاف ترین کشور نیوزلند هست.

ارزیابی این گزارش حاکی است که طی سال گذشته در مجموع وضعیت شفافیت مالی در جهان چندان پیشرفتی نداشته است. این گزارش می افزاید که اکثر کشورها یا پیشرفت بسیار اندکی داشته اند یا اصلا وضعیت آنها تغییر نکرده است.

شفافیت بین المللی می افزاید که دو سوم کشورهای جهان از لحاظ شاخص شفافیت زیر ۵۰ بوده اند.

بهترین منطقه از لحاظ شفافیت مالی مربوط که اروپای غربی (با متوسط شاخص ۶۶) و بدترین منطقه آفریقای سیاه (آفریقای زیر صحرایی با متوسط شاخص ۳۲)، همچنین اروپای شرقی و آسیای مرکزی (با متوسط شاخص ۳۴) بوده است.

شفافیت بین المللی می گوید که مطالعات این سازمان نشان می دهد فعالین مدنی و روزنامه نگاران مستقل در مناطق با فساد مالی بالاتر «هر روز زندگی خود را در ریسک قرار می دهند».

بر اساس این گزارش، دولتهایی که در ستیز با فعالیت رسانه های آزاد و سازمانهای غیردولتی هستند، از لحاظ فساد مالی در بدترین شرایط قرار دارند. در کشورهای با فساد بالا، در مجموع طی سال گذشته هر هفته یک خبرنگار کشته شده است.

با استفاده از گزارش سازمان شفافیت بین الملل؛ د.خ/خ.ک

XS
SM
MD
LG