لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۷

شورای عالی فضای مجازی سند مربوط به شناسایی هویت کاربران را تصویب کرد


یکی از جلسات شورای عالی فضای مجازی ایران
یکی از جلسات شورای عالی فضای مجازی ایران

شورای عالی فضای مجازی ایران در تازه‌ترین نشست خود سندی را با عنوان «نظام هویت معتبر در فضای مجازی» به تصویب رسانده است که بر اساس سخنان سابق مقامات این شورا، اجرای این سند باعث شناسایی هویت کاربران اینترنت خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، شورای عالی فضای مجازی در جلسه روز شنبه، نهم شهریور، هدف از تدوین این سند را توسعه کسب و کارهای دیجیتال و «تعاملات آزادانه، سالم، پویا، مسئولانه و سودمند با رعایت حقوق فردی و جمعی در روابط اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بین انواع موجودیت‌ها در فضای مجازی» اعلام کرده است.

در جلسات گذشته این شورا اعلام شده بود که «نظام هویت معتبر در فضای مجازی برای هر نوع تعامل فنی، اقتصادی (پولی و مالی)، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اداری میان اشخاص، گروه‌ها، اشیاء، خدمات، محتواها و مکان‌ها مورد نیاز» است.

این شورا توضیح بیشتری درباره نحوه اجرای این سند نداده است. همچنین مشخص نیست که این طرح تنها در «شبکه ملی اطلاعات» اجرا خواهد شد یا در همه خدمات دهندگان اینترنت.

ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی، ۲۴ اسفند ۹۷ گفته بود که در صورت اجرای «سند هویت معتبر در فضای مجازی» هویت کاربران اینترنت شناسایی شده و براساس آن «میزان اطلاعاتی که نیاز است یک کاربر به آن دسترسی داشته باشد، ارائه خواهد شد».

در چند سال اخیر مقامات جمهوری اسلامی از تهیه طرح‌هایی برای شناسایی هویت کاربران اینترنت خبر داده‌اند.

محمود واعظی، وزیر ارتباطات، ۱۵ آذر ۹۳، شناسایی هویت کاربران اینترنت را از «اولویت‌های در دست اقدام» این وزارتخانه ذکر کرده و گفته بود که «در آینده» هیچ کاربر «بدون هویت اینترنت» در ایران وجود نخواهد داشت.

پس از آن مقامات این وزارتخانه اعلام کردند که «منظور از تعیین هویت کاربران یعنی دسته‌بندی افراد به گروه‌های اساتید، دانشگاه‌ها، دانشجویان، کسبه و سایر اصناف تا بتوان موارد مورد نیاز هر گروه را مدیریت کرد.»

آقای واعظی نیز مدتی بعد گفت که در «شبکه ملی اطلاعات سرويس دستگاه‌های دولتی به مردم ارائه می‌شود و برای جلوگيری از نياز به کارت ملی و ارائه مدارک شناسايی کاربران می‌توانند از طريق احراز هويت از اين خدمات استفاده کنند».

هدف از طرح «شبکه ملی اطلاعات» که بخش‌هایی از آن رونمایی شده جدا کردن اینترنت مورد استفاده کاربران خانگی داخل کشور از شبکه جهانی وب است.

منتقدان نگرانند که علاوه بر کیفیت پایین این شبکه، دولت ایران از تسلط خود برای کنترل هر چه بیشتر کاربران پرتعداد اینترنت در ایران استفاده کند.

منابع: خبرگزاری های ایرنا و ایسنا، رادیوفردا/ ا. م./ ج
XS
SM
MD
LG