لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۷

وب‌سایت رویداد ۲۴: «بازجویی» از ایرانیایی که از اروپا وارد کشور می‌شوند


وب‌سایت «رویداد ۲۴» روز چهارشنبه، ۱۵ دی‌ماه، از «بازجویی» یا اجبار به «خوداظهاری» شماری از مسافران ایرانی که عمدتا از اروپا وارد کشور می‌شوند، در فرودگاه «امام خمینی» تهران خبر داد.

این وب‌سایت نوشته اطلاعاتی از برخی مسافران ایرانی به دست آورده که نشان می‌دهد «برخی از آنها با افرادی که بیسیم داشته‌اند به اتاق‌هایی برده شده‌اند تا فرمی درباره اطلاعات خودشان پر کنند.»

در این گزارش آمده که این اتفاق «از چند ماه پیش تاکنون» در فرودگاه «امام خمینی» تهران رخ می‌دهد و روایت دو مسافر ایرانی ساکن هلند و آلمان نیز در این گزارش آمده است.

آن‌ طور که یک مسافر ایرانی ساکن هلند گفته، «درست بعد از کنترل پاسپورت و مهر ورود، فردی که بیسیم هم در دست داشته او و همسرش را به اتاقی نزدیک کنترل گذرنامه هدایت کرده و از او خواسته فرمی را پر کند.»

در این فرم، درباره «اقامت هلند، اسم، آدرس، محل سکونت، تحصیلات، شغل، درآمد، تاریخ ورود و تاریخ خروج بعدی و همچنین در مورد مقصد‌هایی که به آن سفر کرده سوالاتی مطرح شده است.»

این شهروند ایرانی افزوده است: «به جز خودش، نزدیک به ۱۰ نفر دیگر از مسافران نیز در اتاق مشغول پر کردن فرم خوداظهاری بودند.»

یک ایرانی دوتابعیتی ساکن آلمان نیز خبر داده که «ظاهرا این سوالات فقط از افراد دوتابعیتی پرسیده می‌شده است.»

اما رویداد۲۴ نوشته در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده که «تنها افراد دوتابعیتی یا پناهنده هدف این فرم‌های خوداظهاری نبوده‌اند و افرادی که تنها اقامت برخی کشور‌ها را داشتند هم مورد سوال قرار گرفتند.»

رویداد ۲۴ علت این رفتار با مسافران را از روابط عمومی فرودگاه «امام خمینی» سوال کرده و آنها در پاسخ گفته‌اند: «این مسئله به فرودگاه ارتباط ندارد و مسئول آن نهادهای امنیتی هستند.»

روابط عمومی فرودگاه امام به این وب‌سایت گفته:‌ «گاهی پیش می‌آید که در یک پرواز یکی از مسافران پناهنده بوده یا مسئله امنیتی دارد. در این موارد نیرو‌های امنیتی برای اینکه آن مسافر شک نکند از همه مسافران پرواز بازجویی می‌کنند تا همان یک نفر را گیر بیندازند.»

گزارش از بازجویی از ایرانیان ساکن غرب در بدو ورود به کشور در حالی منتشر می‌شود که استفاده از ظرفیت مالی همین ایرانیان یکی از شعار‌های اصلی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری بود.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه دولت رئیسی نیز به ایرانیان خارج از کشور وعده داده بود بازگشت آن‌ها با هماهنگی‌هایی که با مراجع امنیتی انجام شده، «بدون مشکل» خواهد بود.

اما این وعده‌ها در شرایطی داده می‌شود که شماری از ایرانیان دوتابعیتی در حال حاضر در زندان‌های ایران هستند و جمهوری اسلامی برای حل مشکلات خود با غرب عملا از آنها به عنوان گروگان استفاده می‌کند. مقامات حکومتی توسل به «دیپلماسی گروگان‌گیری» را رد می‌کنند.

عادل کیانپور، زندانی سیاسی که به تازگی پس از اعتصاب غذا در زندان اهواز درگذشت، از ایرانیانی بود که از خارج از کشور بازگشته بود.

پس از وعده‌های رئیسی و مقام‌های دولت وی به ایرانیان خارج از کشور، نزار زکا، شهروند آمریکایی لبنانی که تجربه حبس در ایران در حین سفر به تهران به دعوت دولت ایران را دارد در توییتی نوشت: «به نظر می‌رسد ایران می‌خواهد دوتابعیتی‌ها را فریب دهد تا به ایران بروند. این بیشتر یک هشدار برای افراد دوتابعیتی است که به کشورشان بازنگردند.»

با استفاده از گزارش‌های رویداد ۲۴ و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG