لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۴

پدر مهسا امینی برای چهارمین بار طی دو هفته گذشته به اداره اطلاعات احضار شد


بازجویان اداره اطلاعات سقز آقای امینی را تهدید کرده‌اند «فرزند دیگرش اشکان بازداشت خواهد شد»
بازجویان اداره اطلاعات سقز آقای امینی را تهدید کرده‌اند «فرزند دیگرش اشکان بازداشت خواهد شد»

رادیو فردا مطلع شده که امجد امینی، پدر مهسا (ژینا) امینی، طی دو هفته گذشته چهار مرتبه به ادارهٔ اطلاعات سقز احضار شده است.

یکی از نزدیکان خانواده امینی به رادیو فردا گفت که پدر مهسا روز سه‌شنبه ۲‍۱ شهریور به ادارهٔ اطلاعات سقز احضار و سه‌‌ساعت بازجویی شد.

به گفتهٔ این منبع، آقای امینی تحت فشار قرار گرفته تا از برگزاری مراسم سالگرد جان باختن دخترش صرف‌نظر کرده و اطلاعیهٔ اخیر در خصوص برگزاری مراسم را تکذیب کند.

بازجویان اداره اطلاعات سقز آقای امینی را تهدید کرده‌اند که در صورت هرگونه «فعالیت، مصاحبه و سخنی» از سوی او و خانواده‌اش در خصوص سالگرد، «فرزند دیگرش اشکان بازداشت خواهد شد.»

مژگان افتخاری و امجد امینی، مادر و پدر مهسا (ژینا) امینی، شامگاه ۱۷ شهریور با انتشار متنی اعلام کردند که در «سالیاد شهادت» فرزندشان، بر آرامگاه او در آرامستان آیچی سقز «مراسم سنتی و مذهبی سالگرد ژینا» را برگزار می‌کنند.

آن‌ها در متن این پیام مشترک خود خطاب به «هم‌میهنان» و «خواهران و برادران»، نوشتند: «ما خانواده ژینا، مانند هر خانواده داغدیده‌ای، در سالیاد شهادت فرزند دلبندمان ژینا (مهسا) امینی بر مزار آن عزیز سفر کرده گرد هم آمده و مراسم سنتی و مذهبی سالگرد را برگزار می‌كنیم.»

بر أساس گفته‌های یکی از نزدیکان خانواده امینی، امجد امینی روز گذشته نیز به اطلاعات سقز احضار شده و «محور بازجویی همان چیزی بوده» که امروز مطرح شده است.

این فرد مطلع گفته طی ماه‌های گذشته خانواده امینی همواره در خصوص بازداشت اشکان امینی تهدید شده‌اند.

مقام‌های امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی پس از انتشار پیام خانوادهٔ مهسا مبنی بر برگزاری مراسم سالگرد محدودیت‌های زیادی در اطراف آیچی سقز برقرار کرده‌اند.

این پیام چند روز پس از آن منتشر شد که در آستانهٔ «سالگرد کشته شدن مهسا امینی حین بازداشت توسط نیروهای گشت ارشاد»، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی اقدام به بازداشت «صفا عائلی» دایی مهسا امینی در شهر سقز کردند.

مژگان افتخاری روز جمعه ۱۷ شهریور و با گذشت چهار روز از بازداشت برادرش، صفا عائلی، ضمن انتشار عکس‌های او و همچنین تصویری دخترش مهسا امینی در استوری صفحه اینستاگرام خود نوشت: «ژینا جان عشق دایی جانش بود و همچنین دایی جان افتخار ژینا جان بود.»

دستگاه‌های قضائی و امنیتی جمهوری اسلامی تاکنون دربارهٔ دلیل بازداشت‌، نهاد بازداشت‌کننده و محل نگهداری صفا عائلی توضیحی ارائه نکرده‌اند.

مهسا(ژینا) امینی، ۲۲ شهریور پارسال در حالی که همراه خانواده خود به تهران سفر کرده بود، توسط نیروهای گشت ارشاد بازداشت و روز ۲۵ همان ماه خبر جان‌باختن او در بیمارستان منتشر شد.

خاکسپاری پیکر مهسا امینی در روز ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ که با حضور گسترده مردم در آرامستان آیچی سقز برگزار شد، با سردادن شعارهایی علیه جمهوری اسلامی و همچنین سردادن شعار «زن، زندگی، آزادی»، به سرعت به گسترده‌ترین اعتراضات سراسری علیه جمهوری اسلامی تبدیل شد.

بر اساس گزارش منابع مطلع و رادیو فردا/پ.م/ک.ر.
XS
SM
MD
LG