لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۹

اپل دوباره حذف اپلیکیشن های ایرانی را شروع کرد


اپل که چند ماه پیش برخی اپلیکیشن های ایرانی را حذف کرده بود دوباره حذف برخی از اپلیکیشن های ایرانی از اپ استور را از سر گرفته است
اپل که چند ماه پیش برخی اپلیکیشن های ایرانی را حذف کرده بود دوباره حذف برخی از اپلیکیشن های ایرانی از اپ استور را از سر گرفته است

اپل که چند ماه پیش برخی اپلیکیشن های ایرانی را حذف کرده بود دوباره حذف برخی از اپلیکیشن های ایرانی از اپ استور را از سر گرفته است و دلیل این کار را تحریم های ایالات متحده عنوان کرده است.

به گزارش برخی از سایت های تکنولوژی در ایران از جمله زومیت و سایت انگلیسی فاینشنال تریبیون ، اپلیکیشن های دلیون (سرویس ارائه‌ی غذا)، دیجی‌کالا (فروشگاه اینترنتی)، الوپیک (سرویس پیک موتوری)، تخفیفان (سایت ارائه‌ی تخفیفات روزانه) و علی بابا (آژانس مسافرتی) برخی از برنامه های هستند که بتازگی توسط اپل از اپ استور حذف شده اند.

محمد جواد آذری جهرمی،وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «۱۱ درصد سهم بازار گوشی ایران متعلق به شرکت اپل است؛ احترام به حقوق مصرف کنده امروزه یک اصل است که اپل رعایت نکرده است».

به نوشته روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در روز جمعه، هر چند اپل به طور رسمی فروشگاهی در ایران نداشته و نرم افزارهای خاص خود را در این کشور عرضه نمی کند اما میلیون ها گوشی آیفون از شهرهایی مانند دوبی و هنگ کنگ به این ایران قاچاق شده و برنامه نویسان ایرانی نیز نرم افزارهای متعددی برای کاربران بومی نوشته اند که از طریق فروشگاه های اپل در خارج از کشور عرضه می شوند.

در همین حال، محمد جواد آذری جهرمی از پیگیری حقوقی حذف اپها خبر داده است.

فیروز آقازاده، مدیر ارشد آی‌تی دیجی‌کالا، گفته است :« چند روز پیش تماسی حاوی علت حذف ،از اپل دریافت کرده است.»

برای برخی از شرکت های ایرانی یک پیام قبل از حذف برنامه ارسال شده است.

اپل در این پیام به برخی شرکت های ایرانی گفته است:« پل نمی‌تواند اپلیکیشن مورد نظر را در اپ استور فعال قرار دهد. بر اساس قوانین و تحریم های آمریکا ، اپ استور نمی‌تواند میزبان اپلیکیشن کشورهای تحت تحریم باشد؛ البته این برنامه ممکن است در آینده تغییر کند. اگر این تحریم‌ها برداشته شود دوباره امکان قرار گرفتن نرم افزارهای حذف شده وجود دارد.»

سایت زومیت که یک از سایت‌های معتبر فناوری در ایران است، از قول مهدی تقی‌زاده، مدیر عامل و بنیان‌گذار سرویس غذای دلیون گفته است:« هیچ نظمی در حرکت جدید اپل وجود ندارد. با اینکه اپلیکیشن مخصوص دلیون و برخی دیگر از اپ‌استور حذف شده است، ولی هنوز هم اپ‌های ایرانی زیادی در این فروشگاه قرار دارد.»

وی افزود: «ما به سختی تلاش می کنیم و باید همیشه بجنگیم و حالا این مشکل پیش آمده هیچ یک از دارندگان آیفون در ایران دیگر نمی توانند نرم افزارهای محبوب خود را دانلود کنند. تصور کنید شما در آمریکا نتوانید نرم افزار اوبر را دانلود کنید.»

تقی زاده به صورت آنلاین به این اقدام شرکت اپل اعتراض کرده و کمپینی را در تویتر کلید زده تا از این طریق شرکت اپل را تحت فشار قرار دهد.

در بهمن ۱۳۹۵ هم اقدام مشابهی توسط اپل رخ داده بود. در این تاریخ شرکت اپل شروع به حذف برخی اپلیکیشن‌های ایرانی از اپ استور کرده بود. یکی از پر طرفدار‌ترین اپ‌های فارسی یعنی اپ دیجی کالا نیز توسط این شرکت حذف شده بود. البته چند ماه بعد با مذاکره برخی از شرکت های ایرانی با اپل دوباره این نرم افزار ها به اپ استور بازگشتند.

در آن زمان عنوان شده بود دیجی‌کالا از سیستم پرداخت شاپرک استفاده می‌کند که به طور کامل از سیستم‌های بین‌المللی جداست و در تئوری از شرایط و ضوابط اپل پیروی نمی‌کند و همین موضوع هم دستاویزی برای اپل شده تا به حذف اپلیکیشن این سرویس اقدام کند.

اپل در ماه سپتامبر ۲۰۱۶ شماری از محدودیت‌ها برای فعالیت توسعه‌دهندگان ایرانی را به‌منظور انتشار اپلیکیشن‌ در فروشگاهش از بین برده بود، حال به نظر می‌رسد این محدودیت‌ها دوباره در مورد برنامه‌نویسان ایرانی اعمال شده است.

البته باید به این نکته اشاره کرد که با توجه به نبود امکان استفاده‌ی رسمی از اپ استور برای کشور ایران، توسعه‌دهندگان معمولا اپلیکیشن‌های خود را از طریق کشورهای ثالث در اپ استور ثبت می‌کنند و در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

بر اساس آخرین آمار‌ها ایرانیان بیش از ۴۰ میلیون دستگاه گوشی هوشمند در دست دارند که بیش از هفت میلیون دستگاه از این گوشی‌ها شامل محصولات آیفون شرکت اپل است. برخی رسانه‌های ایران گزارش داده اند ماهانه بیش از ۱۰۰ هزار گوشی هوشمند آیفون به ایران قاچاق می‌شود.

این در حالی است که بیش از ۱۵ درصد بازار گوشی های ایران در اختیار اپل است و این شرکت در ایران فعالیت رسمی ندارد.

البته گذشته از قاچاق شدن گوشی های اپل در ایران و نداشتن نمانیده رسمی، یکی از مشکلات اصلی مصرف کنندگان ایرانی برای استفاده از گوشی های اپل، کم بود اپلیکیشن های فارسی و ایرانی در گوشی های این شرکت و حذف گاه و بیگاه برنامه شرکت ها و استارت آپ های ایرانی از اپ استور است.

به همین دلیل بسیاری از مصرف کنندگان ایرانی ترجیح می دهند به جای محصولات اپل (که بسیار گران تر از بیشتر محصولات اندرویدی است ) از محصولات اندرویدی استفاده کنند چرا که بسیاری از اپلیکیشن های ایرانی برای این محصولات وجود دارد و گذشته از گوگل پلی مصرف کنندگان می تواند از کافه بازار هم بسیاری از اپلیکیشن های ایرانی مخصوصا برنامه های جدید استارت آپ های را دانلود و نصب کند.

البته یکی از بزرگترین مشکلات برای این برنامه ها امنیت کمتر آن ها نسبت به محصولات اپل است.

XS
SM
MD
LG