لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۴

افزایش دوباره رقم رسمی مبتلایان به کرونا در ایران؛ شرایط «نگران‌کننده» در خوزستان


کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت ایران
کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت ایران

سخنگوی وزارت بهداشت ایران روز پنج‌شنبه هشتم خرداد، از شناسایی ۲۲۵۸ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور خبر داد و گفت که مجموع بیماران کرونایی در ایران به ۱۴۳ هزار و ۸۴۹ نفر رسیده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، کیانوش جهانپور گفت که از بین مبتلایان جدید، ۴۱۹ مورد بستری و ۱۸۳۹ مورد از افراد در تماس با مبتلایان بودند که شناسایی شدند.

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین خبر داد که در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۶۳ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و اضافه کرد که بر این اساس مجموع جان‌باختگان این بیماری در ایران به ۷۶۲۷ نفر رسیده است.

آقای جهانپور اظهار کرد که تاکنون ۱۱۲ هزار و ۹۸۸ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده‌اند.

به گفته او، ۲۵۴۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در ایران وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

تعداد شناسایی ۲۲۵۸ مورد جدید از کرونا در یک شبانه‌روز یکی از بالاترین ارقام در روزهای اخیر است و رقم‌های مشابه در هفته جاری همگی در حدود دو هزار نفر یا کمی بالاتر از آن بوده‌اند.

آمار وزارت بهداشت درباره وضعیت کرونا در ایران در حالی منتشر می‌شود که پیش از این برخی از نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر وزارت بهداشت را به پنهانکاری درباره آمار جان‌باختگان و مبتلایان به کرونا متهم کرده‌اند.

مرکز پژوهش‌های مجلس نیز پیش از این در گزارشی تعداد جان‌باختگان را دو برابر و تعداد مبتلایان را ۸ تا ۱۰برابر آمار وزارت بهداشت برآورد کرد.

در همین حال، روز پنج‌شنبه علیرضا زالی،‌ فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران، گفت که تعداد افراد بستری در بخش‌های بیمارستانی استان تهران به خاطر ابتلا به کرونا «افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته» و میزان افزایش آن به ۳.۵ درصد رسیده است.

وی همچنین گفت که در آمار اعلام شده از وزارت بهداشت سهم بالای انتقال کرونا مختص حمل و نقل عمومی است و «پیگیری‌ها در این زمینه برای کاهش برخورد افراد در وسایل نقلیه عمومی در حال انجام است».

آقای زالی یک روز پیش از این نیز گفته بود بررسی‌ها نشان می‌دهد «بیش از ۵۰ درصد بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌ها در محیط پرتراکم و پرجمعیت حضور داشتند» و به بیماری مبتلا شدند.

در هفته اخیر با وجود افزایش روزانه بیش از دو هزار مورد ابتلا به کرونا در آمارهای رسمی ایران، ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، گفته است سیاست «حداکثر بازگشایی» در دستور کار است.

قرار است در روزهای آینده، اصناف و مشاغل پرخطر نیز در تهران بازگشایی شوند.

«شرایط نگران‌کننده» در خوزستان

به گزارش خبرگزاری ایرنا، قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت، روز پنج‌شنبه گفت که افزایش بیماران مبتلا به کرونا در خوزستان نشان می‌دهد که این استان همچنان در شرایط نگران‌کننده‌ای به‌ سر می‌برد.

وی ادامه داد: «این شرایط ممکن است تا دو هفته آینده در استان خوزستان ادامه داشته باشد و به همین دلیل نمی‌توان گفت خوزستان چه زمانی از شرایط قرمز خارج خواهد شد.»

در همین روز، غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان، اعلام کرد که دانشگاه‌ها و مدارس در این استان همچنان تعطیل است و تا اعلام شرایط بعدی این تعطیلی ادامه دارد.

او در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر افزود که مقرر شده است تا ۱۷ خردادماه امسال امتحانات برگزار نشود و پس از آن برگزاری امتحانات به ستاد استانی واگذار شده است.

XS
SM
MD
LG