لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۹

هشت معترض بازداشت‌شده در ایذه در کیفرخواست به «محاربه و افساد فی‌الارض» متهم شدند


همزمان با افزایش فشارها و بازداشت شماری از اعضای خانواده‌های کشته‌شدگان ایذه، دادسرای این شهر هشت تن از معترضان بازداشت‌شده ایذه را در کیفرخواست صادرشده به «محاربه» و «افساد فی‌الارض» متهم کرد و پرونده این معترضان را به دادگاه انقلاب اهواز ارجاع داد.

به گزارش سایت هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در کیفرخواست صادره از سوی دادستانی اهواز بهمن بهمنی، محسن احمدپور، بهروز سلحشور، رسول بداغی، وحید عباسی، رضا عرب‌پور، صادق قاسمی و اسماعیل موسوی نظری، هشت تن از معترضان بازداشت‌شده در جریان اعتراضات آبان ماه ۱۴۰۱ ایذه با اتهاماتی چون «محاربه و افساد فی الارض» مواجه شده‌اند که این معترضان را در معرض صدور حکم «اعدام» قرار می‌دهد.

یک منبع مطلع از پرونده معترضان بازداشت شده شهر ایذه، به مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران گفته است که برای این هشت معترض بازداشت شده یک «پرونده‌ مشترک» تشکیل شده و چندی پیش جلسه «تفهیم اتهام» این معترضان در بازپرسی دادسرای ایذه برگزار شده است.

در این جلسه بازپرس دادسرای ایذه اتهاماتی چون «محاربه، افساد فی‌الارض و عضویت در گروه‌های مخالف نظام» را به این ۸ معترض نسبت داده است و پس از آن کیفرخواستی با همین اتهامات برای این ۸ معترض صادر و پرونده آنها «به تازگی به شعبه چهارم دادگاه انقلاب اهواز» ارجاع شده است. مصادیق اتهامات واردشده به ۸هشت معترض بازداشت‌شده شهر ایذه اعلام نشده است.

همگی معترضان بازداشت شده در ایذه پس اعتراضات آبان ماه ۱۴۰۱ در این شهر که به کشته شدن شماری از مردم و چند کودک و نوجوان به دست نیروهای حکومتی، توسط نیروهای سازمان اطلاعات سپاه پاسداران خوزستان بازداشت شده‌اند. آنها چند ماه تح در بازداشتگاه‌ این سازمان نگهداری شده‌اند و پس از آن به زندان شیبان اهواز منتقل شده‌اند.

قوه قضاییه جمهوری اسلامی جمعه ۱۸ فروردین اعلام کرد که برای عباس کورکوری که در ایذه به مجاهد کورکور شهرت دارد به عنوان «متهم اصلی در پرونده کشته شدن کیان پیرفلک حکم اعدام» صادر کرده است.

این در حالی است که زینب [ماه‌منیر] مولایی‌ راد، مادر کیان پیرفلک در مراسم خاکسپاری پسرش در برابر هزاران تن از مردم و در حضور نیروهای امنیتی اعلام و تأکید کرده بود که ادعای حکومت در مورد «حمله تروریستی» به معترضان در ایذه دروغ است و نیروهای حکومتی خود خودروی خانواده او را «به رگبار گلوله بستند.»

میثم پیرفلک، پدر کیان پیرفلک، نیز روز سه‌شنبه ۲۲ فروردین، در ویدئویی گفت: «من هیچ شکایتی از مجاهد کورکور و مردم ایذه نکرده و نخواهم کرد، چون‌که من و همسرم به چشم خود دیدیم نیروهای امنیتی، به فرماندهی عیدی علی‌پور، ماشین ما را به رگبار بستند، مرا زخمی کردند و پسرم را به قتل رساندند.»

در جریان شلیک نیروهای حکومتی به مردم و معترضان شهر ایذه در عصر و شامگاه ۲۵ آبان ۱۴۰۱، کیان پیرفلک ۹ ساله و سپهر مقصودی ۱۴ ساله، آرتین رحمانی پیانی ۱۶ ساله، میلاد سعیدیان‌جو و چند تن از مردم ایذه کشته شدند.

مقام‌های انتظامی و قضایی خوزستان و همچنین مقام‌های حکومتی در تهران از زمان کشتار ایذه اظهارات ضدونقیضی درباره آن بیان کرده‌اند اما خانواده‌های کشته شدگان بارها تاکید کرده‌اند که این کشتار با شلیک مستقیم نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی انجام شده‌است.

در چند هفته گذشته فشار بر خانواده‌های کشته شدگان ایذه نیز به شدت افزایش یافته و نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی شماری از اعضای این خانواده‌ها از جمله معصومه (مهسا) احمدی نامزد حامد سلحشور از کشته‌شدگان اعتراضات ایذه و فواد چوبین دایی آرتین رحمانی پیانی نوجوان کشته شده در ایذه، را بازداشت کرده‌اند.

پیشتر نیز زهرا و امید سعیدیان‌جو خواهر و برادر میلاد سعیدیان‌جو برای مدتی بازداشت شده بودند و همچنین خانواده و بینگان محمود احمدی یکی دیگر از کشته‌شدگان ایذه نیز که خواهان تحویل پیکر او هستند به بازداشت و زندان تهدید شده‌اند.

هشت معترض بازداشت شده شهر ایذه که اکنون در زندان سپیدار اهواز زندانی نگهداری می‌شوند و به «محاربه و افساد فی‌الارض» متهم شده‌اند از هنگام بازداشت در آبان ماه گذشته از دسترسی به وکیل انتخابی و دادرسی عادلانه محروم بوده‌اند.

XS
SM
MD
LG