لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۶

افزایش چشمگیر بودجه نهادهای امنیتی، نظامی و تبلیغاتی جمهوری اسلامی در بودجه سال ۱۴۰۲


ابراهیم رئیسی لایحه پیشنهادی بودجه ۱۴۰۲ را به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، می‌دهد
ابراهیم رئیسی لایحه پیشنهادی بودجه ۱۴۰۲ را به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، می‌دهد

دولت ابراهیم رئیسی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، بودجه نهادهای امنیتی و تبلیغاتی جمهوری اسلامی را به‌شدت افزایش داده است.

بر اساس متن لایحه بودجه که روز چهارشنبه ۲۱ دی منتشر شد، بودجه سپاه پاسداران ۲۸ درصد رشد داشته و به نزدیک ۱۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. بودجه سازمان صداوسیما هم با رشدی ۴۲ درصدی به هفت هزار و ۵۳۱ میلیارد تومان افزایش یافته است.

بودجه ارتش نیز با رشدی ۳۶ درصدی به ۴۹ هزار میلیارد تومان افزایش یافته و بودجه نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی هم رشدی ۴۴ درصدی را تجربه کرده و به ۶۲ هزار میلیارد تومان رسیده است.

همچنین بودجه وزارت اطلاعات با رشدی ۵۲ درصدی به ۲۰ هزار میلیارد تومان و بودجه سازمان زندان‌های کشور نیز با افزایش ۵۵.۵ درصدی نسبت به سال جاری، به ۹ هزار و ۲۷۳ میلیارد تومان رسیده است.

بخش‌های دیگر تبلیغاتی و پروپاگاندای حکومتی مانند مرکز خدمات حوزه علمیه قم حدود شش هزار میلیارد تومان، شورای عالی حوزه‌های علمیه قم حدود سه هزار میلیارد تومان و وزارت ارشاد هم حدود پنج هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بودجه دریافت خواهند کرد.

بودجه سازمان تبلیغات اسلامی نیز شاهد رشدی ۵۳ درصدی بوده و به دو هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اوج گرفته است.

این افزایش‌های چشمگیر در حالی است که برای نمونه بودجه اختصاص داده شده برای طرح کاهش آلودگی هوا که یکی از معضلات اساسی کشور است، تنها ۸۱ میلیارد تومان تعیین شده که حتی از بودجه سال جاری نیز ۹ میلیارد تومان کمتر است.

در کل، بودجه پیشنهادی سال آتی بیش از ۵۲۰۰ هزار میلیارد تومان است که ۲۱۶۴ هزار میلیارد تومان آن مربوط به بودجه عمومی دولت است.

بودجه عمومی دولت برای سال ۱۴۰۲ نسبت به قانون بودجه سال جاری رشدی ۴۰ درصدی دارد.

چنین رشدهای عظیمی در بودجه سال آینده در حالی است که به رغم تورم ۴۰ درصدی، برای حقوق کارمندان دولت فقط ۲۰ درصد افزایش در نظر گرفته شده است.

نکته دیگر انتظار رشد چشمگیر درآمدهای دولتی در بودجه سال آینده است؛ به‌طوری که دولت انتظار دارد درآمدهای صادرات نفت در سال ۱۴۰۲ با رشدی ۵۸ درصدی به ۶۰۴ هزار میلیارد تومان برسد و درآمدهای مالیاتی نیز با جهشی ۵۷ درصدی به نزدیک ۸۳۹ هزار میلیارد تومان اوج بگیرد.

همچنین دولت در نظر دارد فروش اوراق قرضه اسلامی را که به معنی استقراض دولت است بیش از دو برابر کرده و به ۱۸۵ هزار میلیارد تومان برساند.

طی سه سال گذشته بودجه دولتی همواره با یک سوم کسری مواجه بوده که منجر به اوج‌گیری بدهی‌های دولتی، رشد نقدینگی و تورم افسارگسیخته همراه با سقوط ارزش ریال شده است.

افزایش بودجه نهادهای ایدئولوژیک و مذهبی

در همین حال، بودجه نهادهای ایدئولوژیک و مذهبی وابسته به حکومت جمهوری اسلامی برای سال ۱۴۰۲ شاه رشد چشمگیری است.

اعتبارات ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر نسبت به سال گذشته آن ۳۳ درصد افزایش داشته و به بیش از ۷۶ میلیارد تومان رسیده است.

این در حالی ا‌ست که به نوشته رسانه‌های کشور، همزمان با اعتراضات سراسری، موضوع انحلال این ستاد مطرح شده بود.

همچنین بودجه موسسه نشر آثار روح‌الله خمینی به ۱۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته و بودجه جداگانه‌ای نیز برای مقبره خمینی در تهران به میزان ۳۶ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که نسبت به سال جاری بیش از ۷۱ درصد رشد نشان می‌دهد.

بودجه بنیاد سعدی که ریاست آن بر عهده غلامعلی حداد عادل است، به حدود ۳۵ میلیارد تومان افزایش یافته و بودجه «بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس» با حدود ۱۶۰ درصد افزایش، به ۱۶۷ میلیارد تومان رسیده است.

از سوی دیگر بودجه جامعه‌ المصطفی العالمیه، که از سوی آمریکا و کانادا تحریم شده، به ۸۹۵ میلیارد تومان افزایش یافته است.

بودجه این نهاد ایدئولوژیک جمهوری اسلامی در سال جاری نزدیک به ۵۷۷ میلیارد تومان بود.

دولت ابراهیم رئیسی در سال آینده به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، دیگر نهاد تبلیغاتی و ایدئولوژیک حکومت، نیز ۳۴۹ میلیارد تومان خواهد داد که نسبت به امسال بیش از ۵۴ درصد رشد نشان می‌دهد.

با استفاده از گزارش لایحه بودجه ۱۴۰۲، تجارت‌نیوز، رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG