لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۱۲

راست و دروغ گزارش‌های داخلی از پرونده ضرب و شتم زن جوان


تصویری از صحنه درگیری که مامور حراست پا روی بدن زن مجروح گذاشته است
تصویری از صحنه درگیری که مامور حراست پا روی بدن زن مجروح گذاشته است

تلویزیون و رسانه‌های نزدیک به حکومت ایران اقدام به پخش دو ویدئوی گفت‌وگو با زن جوانی ساکن آبادان کرده که روز پنج‌شنبه ویدئوی ضرب و شتم او بازتاب منفی گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشت.

او در این ویدئوها در وضعیتی شبیه به فیلم‌های مشهور به «اعترافات اجباری» که بارها از تلویزیون حکومت ایران پخش شده می‌گوید که «مشکلات روانی» دارد و اخبار «رسانه‌های خارجی» درباره ماجرای درگیری او و خانواده دیگر دروغ است.

همزمان با همین ویدئو، مقام‌های پلیس و دادگستری خوزستان نیز تاکید کرده‌اند که اخبار «رسانه‌های معاند» درباره این ماجرا دروغ است، و دختری که کتک خورده «اقدام به ضرب و جرع عمدی» با «سلاح سرد» کرده و از پیگیری برای بازداشت فردی خبر داده‌اند که از این ماجرا ویدئو گرفته و منتشر کرده است.

در همین حال، تمرکز رسانه‌ها و مقام‌های قضایی و پلیس این بوده که این دختر را فردی دچار مشکلات روانی و پرونده پزشکی معرفی کرده که رفتارهای غیرطبیعی دارد. در ویدئوها این موضوع از زبان خود دختر و پدر او هم بیان می‌شود.

روز جمعه، دوم آبان، ویدئویی منتشر شد که یک زن در آبادان با «صورت خونی توسط دو زن دیگر روی زمین خوابانده شده» و یک مامور حراست با باتوم بالای سر او ایستاده، پایش را روی بدن او می‌گذارد و بعد اقدام به لمس سینه زن مجروح می‌کند.

صادق مرادی، رئیس کل دادگستری استان خوزستان، اقدام مامور حراست را «بسیار ناشایست» خوانده و گفته است که این فرد بازداشت شده است.

در اظهاراتی که تاکنون مقام‌های پلیس و قضایی درباره این ماجرا داشته‌اند، چند رویکرد مشخص وجود دارد:

موضوع مهمی نیست

با وجود بازتاب منفی بسیار گسترده این ویدئو، به ویژه درباره صحنه‌ای که مامور حراست پا روی بدن زن زخمی می‌گذارد و اقدام به لمس سینه او می‌کند، مقام‌های قضایی و پلیس به طور مداوم تاکید دارند که کل ماجرا یک درگیری خانوادگی و اختلاف شخصی بوده و مهم نیست.

در واقع نقطه توجه و خشم افکار عمومی رفتار مامور حراست بوده، ولی نقطه تمرکز اطلاع‌رسانی مقام‌های پلیس و قضایی و رسانه‌های حکومت، اختلاف و خانواده درگیر در دعواست.

در ویدئوهای شبیه اعتراف اجباری که از این دختر و پدر او منتشر شده نیز هیچ اشاره‌ای به رفتار مامور حراست نمی‌شود، در حالی که در این پرونده، مهم‌ترین متهم مامور است.

مهاجمان دفاع کرده‌اند

با وجود این که در ویدئوی منتشره مشخص است که زن مجروح به شدت از سوی مهاجمان کتک خورده و ماموران حراست نیز سمت طرف دیگر دعوا ایستاده‌اند، اطلاع‌رسانی مقام‌های قضایی و پلیس چند محور مشخص دارد. آنها می‌گویند: زن مجروح سابقه بیماری‌های روانی دارد، حمله کرده است، قصد «تسویه حساب» داشته، یک پسربچه را مجروح کرده و خانواده در دفاع از خود وارد عمل شده‌اند و او را دستگیر کرده‌اند و ماموران حراست هم نیز برای عمل به مسئولیت خود به آنها کمک کرده‌اند.

جالب‌تر این که صادق مرادی، رئيس کل دادگستری خوزستان، گفته است که این دختر سلاح سرد، «مواد آتش‌زا» و «اسید» همراه خود داشته، ولی خود این زن در ویدئوها می‌گوید که چون قبلا از او سرقت شده بود، فقط یک تیزبر برای دفاع شخصی همراه خود داشته است که امری غیرمعمول در ایران نیست.

علت دعوا چه بود؟

مهم‌ترین بخش اطلاع‌رسانی مقام‌های پلیس و قضایی درباره علت این ماجراست. در شبکه‌های اجتماعی گزارش‌هایی درباره تجاوز یک کارمند ارشد شرکت نفت به این دختر و تلاش او برای رفع مزاحمت‌های مکرر این فرد منتشر شده، ولی این گزارش‌ها توسط مقام‌های پلیس و قضایی کاملا تکذیب شده است.

در همین حال، صادق مرادی، رئيس کل دادگستری خوزستان، گفته است که این دختر برای «تسویه مالی با یکی از پرسنل شرکت نفت به منزل» او رفته است و اخراج برادر زن جوان از شرکت نفت هم در این موضوع موثر بوده است.

امیر سام کمایی، معاون پلیس آبادان گفته این دختر با صاحب خانه «اختلاف قدیمی و شخصی» داشته است. روابط عمومی شرکت پالایش نفت گفته است این ماجرا «اختلاف و مشاجره خانوادگی» بوده است.

وب‌سایت راه دانا که معمولا اخبارش توسط رسانه‌هایی چون خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پوشش داده می‌شود نیز به نقل از کارکنان حراست فیزیکی نوشته است که در این ماجرا به آنها اعلام شده که یک «سارق مسلح» وارد شده و درگیری شده است.

وب‌سایت راه‌ دانا همچنین ویدئویی به نقل از این خانواده منتشر کرده است که می‌گویند هدف این دختر از ورود به خانه، «دزدی» بوده و دنبال «دلار، طلا و پول» بوده است.

در مجموع تا الان به روایت مقام‌های رسمی و رسانه‌های حکومتی این طور روایت شده که دختر یک سارق مسلح بوده که برای تسویه حساب مالی و اختلافات شخصی و مشاجره خانوادگی به منزل طرف رفته است و قصد قتل و سرقت داشته است.

نکته جالب ماجرا این است که این زن جوان، به گفته مدعیان و رسانه‌های وابسته به حکومت، هنگام ورود به خانه اسید، شوکر، چاقو و... همراه خود داشته، همه افراد خانه یعنی مادر و دو دختر و دو پسری که در خانه بوده‌اند را گروگان گرفته، قصد داشته مادر خانواده را به قتل برساند ولی همگی آنها از در دیگر خانواده فرار کرده‌اند ولی همزمان گفته شده که همین افراد در دفاع از خود، این دختر را به شدت کتک زده و مجروح کرده و او را بازداشت کرده‌ و به پلیس تحویل داده‌اند.

رسانه‌های معاند مقصرند

اطلاع‌رسانی درباره این پرونده که اغلب توسط رسانه‌های حکومتی و با استناد به گفته‌های مقام‌های قضایی و پلیس انجام می‌شود، پر از تناقض، ابهام، دروغ، اتهامات بدون سند و... است، اما مقام‌های قضایی و رسانه‌های وابسته به حکومت مرتب تبلیغ می‌کنند که گزارش‌های منتشره در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های خارج از کشور دروغ است و شایعه است و می‌خواهند از این ماجرا، علیه نظام پرونده درست کنند.

شاید بهتر آن باشد که آنها یک بار دیگر اخباری را که خودشان درباره این پرونده منتشر کرده یا حرف‌هایی که زده‌اند را مرور کنند تا کمتر متناقض حرف بزنند یا از روش‌های تازه‌تری استفاده کنند.

XS
SM
MD
LG