لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۸

دومین دور از دادگاه مردمی آبان به صورت غیرعلنی آغاز شد


شاهد شماره ۵۰۳
شاهد شماره ۵۰۳

طبق اعلام قبلی، دومین دور از دادگاه بین‌المللی مردمی آبان برای رسیدگی به سرکوب اعتراضات در آبان‌ماه سال ۹۸ روز جمعه، ۱۵ بهمن‌ماه، در لندن آغاز شد.

برای حفظ امنیت شهود، جلسات دور دوم دادگاه آبان‌ماه به صورت غیرعلنی در لندن برگزار می‌شود.

برگزارکنندگان دادگاه بین‌المللی مردمی آبان پیشتر اعلام کرده‌ بودند که دومین دور از این دادگاه در روزهای ۱۵ تا ۱۷ بهمن به صورت غیرعلنی برگزار خواهد شد.

قرار است در این دور بیش از صد شهادت جدید در دادگاه مطرح شده و مورد بررسی قرار بگیرد.

در دور پیشین این دادگاه که آبان‌ماه سال جاری توسط سازمان‌های «عدالت برای ایران»، «حقوق بشر ایران» و سازمان بین‌المللی «با هم علیه اعدام» برپا شد، ۳۴ شاهد و شش کارشناس شاهد اسناد و مدارک خود را ارائه کردند.

بر اساس گزارش‌ها، هیئت دادستانی این دادگاه پس از بررسی اسناد شاهدان جدید، ۲۷ مقام دیگر جمهوری اسلامی را نیز به دلیل مشارکت در سرکوب آبان ۹۸، به جنایت علیه بشریت متهم کرده است.

در دور نخست، ۱۳۳ مقام جمهوری اسلامی در این زمینه متهم شده بودند که با احتساب افراد جدید، شمار آنها به ۱۶۰ نفر خواهد رسید.

از جمله شهودی که روز جمعه شهادت خود را ارائه خواهند کرد یکی هم طاهره بجروانی، همسر علی فتوحی از کشته‌شدگان آبان ۹۸، است.

خانم بجروانی گفت: «به قلب شوهرم شلیک کرده بودند. وقتی می‌خواستند پیکرش را به ما تحویل بدهند، از ما تعهد گرفتند و گفتند به هیچ عنوان حق مصاحبه با هیچ‌کس را ندارید. حق این که بگویید چطور و چگونه کشته شده ندارید!»

اعتراضات آبان سال ۹۸ که در ابتدا واکنشی به گران شدن ناگهانی قیمت بنزین بود، به‌سرعت تغییر جهت داد و حکومت جمهوری اسلامی را نشانه گرفت. این اعتراضات اما با سرکوب شدید مواجه شد، به‌طوری که صدها نفر کشته شدند.

شمار دقیق کشته‌شدگان این سرکوب‌ها مشخص نیست، اما خبرگزاری رویترز ضمن اعلام کشته‌ شدن حداقل ۱۵۰۰ نفر در اعتراضات آبان ۹۸، از قول «سه منبع نزدیک به حلقه اطرافیان» خامنه‌ای «و یک مقام چهارم» نوشت که رهبر جمهوری اسلامی به مقام‌های ارشد کشور گفته بود «هر کاری لازم است برای متوقف کردن» اعتراضات انجام دهند.

XS
SM
MD
LG