لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۰

وزیر خارجه ایران از مشورت‌های داخلی برای نحوه ادامه مذاکرات هسته‌ای خبر داد


وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگوی تلفنی با همتای بریتانیایی خود اعلام کرد که در حال مشورت‌های داخلی در مورد نحوه ادامه مذاکرات وین هستیم.

حسین امیر عبداللهیان روز دوشنبه ۲۲ شهریور به دومینیک راب گفت: «دولت سیزدهم به رغم آن‌که طبیعتا در ابتدای کار در حال مشورت‌های داخلی در مورد نحوه ادامه مذاکرات وین است، به مذاکراتی که دارای نتایج ملموس بوده و حقوق و منافع مردم را تامین کند اقبال خواهد داشت».

ایران از ۳۰ خرداد امسال مذاکرات هسته‌ای با اعضای برجام و آمریکا را متوقف کرده است و هنوز معلوم نیست تحت چه شرایط و پیش‌شرط‌هایی قصد بازگشت به میز مذاکرات را دارد.

در حالی که آمریکا و اعضای اروپایی برجام بر «بازگشت فوری ایران به مذاکرات» تاکید دارند، امیرعبداللهیان اخیرا اعلام کرد طرف مقابل خودش این درک را دارد که یک پروسه دو تا سه ماهه زمان می‌برد که دولت جدید مستقر شود و برای هر گونه تصمیم برنامه‌ریزی کند.

در این میان، آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده روز ۱۷ شهریور هشدار داد که زمان برای بازگشت ایران به برجام در حال پایان یافتن است.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، هم گفت اعلام تهران مبنی بر این‌که از سرگیری مذاکرات هسته‌ای ممکن است دو تا سه ماه طول بکشد «بسیار طولانی است».

او گفت در تماس با همتای جدید ایرانی خود خواسته است که ایران «فورا به میز مذاکرات برگردد».

موضوع آزادی شهروندان بریتانیایی

در همین حال، وزیر خارجه بریتانیا در پی گفت‌وگو با همتای ایرانی خود با انتشار توئیتی گفته است از جمهوری اسلامی خواسته است تا به مذاکرات هسته‌ای برگشته و شهروندان بریتانیایی که «خودسرانه» در ایران بازداشت شده‌اند را آزاد کند.

نازنین زاغری رتکلیف، مهران رئوف و انوشه آشوری از شهروندان ایرانی – بریتانیایی هستند که در ایران زندانی شده‌اند.

خانواده خانم زاغری قبلا گفته بود تهران برای فشار به بریتانیا جهت آزاد کردن ۴۰۰ میلیون پوند دارایی‌های مسدود شده ایران در این کشور، او را به گروگان گرفته است.

محمدجواد ظریف وزیر خارجه سابق ایران نیز قبلا آزادی خانم زاغری را تلویحا به چراغ سبز دولت بریتانیا برای پس دادن ۴۰۰ میلیون پوند دارایی‌های ایران ربط داده بود.

در همین زمینه شبکه تلویزیونی المیادین، رسانه لبنانی وابسته به جمهوری اسلامی ایران، ۱۲ اردیبهشت امسال به نقل از «منابع آگاه» خبر داده بود که مذاکرات امنیتی میان ایران و بریتانیا صورت گرفته و دولت بریتانیا قرار است ۴۰۰ میلیون پوند از دارایی‌های مصادره‌ شده ایران در این کشور را در قبال آزادی نازنین زاغری،‌ زندانی دوتابعیتی در ایران، آزاد کند.

بریتانیا این موضوع را رد کرد.

جمهوری اسلامی ایران می‌گوید دولت بریتانیا به دلیل تحویل ندادن تانک‌های مدل چیفتن که قرارداد آن بیش از چهار دهه پیش میان حکومت پهلوی و دولت وقت بریتانیا امضا شده بود، حدود چهارصد میلیون پوند به ایران بدهکار است.

خبرگزاری صداوسیما با پوشش خبر گفت‌وگوی تلفنی وزیران خارجه بریتانیا و ایران گزارش داده است که آقای راب «بر تعهد کشورش به بازپرداخت مطالبات ایران تاکید کرد».

طرفین همچنین پیرامون موضوع افغانستان و بازگشت ثبات به این کشور گفت‌وگو کرده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های صداوسیما، صفحه توئیتر دومینیک راب و سایت رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG