لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۸

آیا شینزو آبه نامه ترامپ را با خود آورده بود؟


برگه‌هایی که هنگام دیدار با رهبر جمهوری اسلامی در دست شینزو آبه بود، توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی را به خود جلب کرده است.
برگه‌هایی که هنگام دیدار با رهبر جمهوری اسلامی در دست شینزو آبه بود، توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی را به خود جلب کرده است.

تصاویر منتشره از چند برگ یادداشتی که شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن در دیدار با رهبر جمهوری اسلامی همراه داشت حاشیه‌ساز شد.

در شبکه‌های اجتماعی و برخی رسانه‌ها از این دفترچه یادداشت به عنوان «نامه دونالد ترامپ» به رهبر جمهوری اسلامی یاد شده و گفته شده که خامنه‌ای نامه را نپذیرفته است.

خبرگزاری فارس در همین زمینه نوشته که عکس‌های یک «پاکت نامه» در دیدار نخست‌وزیر ژاپن و رهبر جمهوری اسلامی، «روایتگر سرنوشت پیامی است که به مقصد خود نرسید.»

در تصاویری که وبسایت رهبر جمهوری اسلامی منتشر کرده، چند تصویر از این دفترچه یادداشت که روی جلد آن عباراتی به زبان ژاپنی درج شده به چشم می‌خورد.

شینزو آبه چه پیامی برای آیت‌الله خامنه‌ای آورده بود؟
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:21 0:00
لینک مستقیم

این دفترچه یادداشت ابتدا در کنار پای نخست‌وزیر ژاپن است، بعد در دست او و سرانجام روی میز کوچکی قرار می‌گیرد که بین او و رهبر جمهوری اسلامی قرار گرفته است.

در ویدئوی دو دقیقه‌ای که از این دیدار منتشر شده، مشخص است که این دفترچه یادداشت که حداقل چهار برگ دارد، برای یادداشت‌برداری نخست‌وزیر ژاپن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پیش از این رسانه‌ها درباره اینکه نخست‌وزیر ژاپن حامل پیام دونالد ترامپ برای رهبر جمهوری اسلامی است، گزارش‌هایی منتشر کرده بودند ولی گزارشی درباره ارسال نامه آقای ترامپ به آیت‌الله خامنه‌ای منتشر نشده بود.

اشاره به نامه در حاشیه این دیدار با توجه به سابقه‌ نامه‌نگاری‌های آیت‌الله خامنه‌ای و باراک اوباما مورد توجه قرار رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته است.

حد فاصل اردیبهشت ۱۳۸۸ تا مهرماه ۱۳۹۳، گزارش‌های متعددی درباره ارسال چهار نامه باراک اوباما به آیت‌الله خامنه‌ای منتشر شد. رهبر جمهوری اسلامی نیز چند بار به این نامه‌ها اشاره کرده است.

او در تازه‌ترین اظهارنظر پیرامون این نامه‌ها، ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ در یک سخنرانی عمومی گفت باراک اوباما «یک نامه فدایت شوم برای ما نوشت و بنده بعد از مدتی جوابی به او دادم، بلافاصله نامه دوم را نوشت، می خواستم جواب بدهم که فتنه ۸۸ پیش آمد.»

از این سخنان مشخص بود که او از چهار نامه آقای اوباما، تنها به یک نامه پاسخ داده است.

با این حال، به نظر می‌رسد رهبر جمهوری اسلامی امروز چندان منتظر نامه «فدایت شوم» از سوی دونالد ترامپ نبود. هرچند اگر نامه‌ای هم در کار بود، او تصمیمش را از قبل گرفته بود و به نخست‌وزیر ژاپن گفت و پاسخی و «هیچ پیامی» برای رئيس‌جمهور آمریکا ندارد و اهل مذاکره نیست.

یک خبرنگار ایرانی در توئیتر هم با اشاره به تلویحی به این موضوع، درباره بحث و گمانه‌زنی پیرامون این برگه‌ها، نوشت: «میگم اون کاغذ کوچک رو دیگه بی‌خیال شیم. هر جا که بود، فرقی نمیکنه. جواب داده شد.»

XS
SM
MD
LG