لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۳

آمریکا دو کانادایی را به تلاش برای ترور به سفارش دستگاه امنیتی ایران متهم کرد


شبکه خبری سی‌بی‌سی کانادا گزارش داده است که دو شهروند کانادایی به تلاش برای اجرای عملیات ترور در خاک ایالات متحده به نیابت از سرویس‌های اطلاعاتی ایران متهم شده‌اند.

این اطلاعات به تازگی توسط وزارت دادگستری آمریکا منتشر شده است و جزئیات قابل توجهی از «طرحی خطرناک» را فاش می‌کند.

روز دوشنبه ۹ بهمن، وزارت دادگستری ایالات متحده اتهاماتی علیه دو تبعه کانادایی را مطرح کرد که شامل برنامه‌ریزی برای تیراندازی و اقدام به قتل یک مرد و زن ساکن مریلند می‌شود.

این دو نفر به جرم طراحی و تلاش برای اجرای قتل این زوج مورد پیگرد قانونی قرار گرفته‌اند.

وزارت دادگستری ایالات متحده، دیمیون پاتریک جان رایان، عضو باند جنایتکار هلز انجلز، و آدام ریچارد پیرسون را متهم به توطئه برای انجام قتل به دستورسرویس‌های اطلاعاتی ایران با دریافت مبلغی حدود ۳۵۰ هزار دلار کرده است.

این خبر همزمان با افزایش تنش میان ایران و ایالات متحده بعد از حمله گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی به پایگاهی در اردن که باعث کشته شدن سه عضو ارتش آمریکا شد، منتشر شده است.

بر اساس کیفرخواست صادر شده در آمریکا، این دو تبعه کانادا توسط یک قاچاقچی مواد مخدر ایرانی که تحت نظارت مستقیم یک مأمور وزارت اطلاعات ایران فعالیت داشت، اجیر شده بودند.

همچنین کیفرخواست صادر شده می‌گوید پیرسون قول داده بود افرادی را استخدام خواهد کرد و به آنها خواهد گفت چندین بار به سر زوج تعیین‌شده شلیک کنند، تا «از آنها درس عبرت بسازند».

او همچنین متهم شده در یک پیام متنی به رایان درباره یکی از قربانیان موردنظر گفته بود: «سرش را از تنش جدا می‌کنیم.»

این گزارش در حالی منتشر شده است که آمریکا و بریتانیا روز دوشنبه اعلام کردند واحد ۸۴۰ نیروی قدس سپاه پاسداران، چهار عضو و سه فرد مرتبط با آن را به‌دلیل طراحی نقشه قتل دو روزنامه‌نگار ایرانی در خاک بریتانیا تحریم کرده‌اند.

وزارت خارجه بریتانیا گفت که این تحریم‌ها همچنین به‌دلیل همکاری با باندهای جنایتکار بین‌المللی مرتبط با ایران وضع شده‌اند و وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این شبکه همچنین عملیات‌هایی را در ایالات متحده طراحی کرده است.»

وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین خبر داد با همکاری بریتانیا در حال انجام اقدامات مشترک علیه «شبکه‌ای از افراد هستند که فعالان مخالف جمهوری اسلامی به دستور رژیم ایران هدف قرار داده‌اند».

با استفاده از گزارش‌های سی‌بی‌سی و رادیو فردا؛ ع.م./ب.ب.
XS
SM
MD
LG