لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۳

پس از قتل یک فعال سیاسی در تورنتو، حامد اسماعیلیون هم از «تهدید به مرگ» خبر داد


مهدی امین، فعال سیاسی مخالف حکومت ایران، روز ۳۰ مهرماه در شهر تورنتو به قتل رسید
مهدی امین، فعال سیاسی مخالف حکومت ایران، روز ۳۰ مهرماه در شهر تورنتو به قتل رسید

پس از انتشار خبر قتل مهدی امین، فعال مخالف جمهوری اسلامی در شهر تورنتوی کانادا، حامد اسماعیلیون، سخنگوی انجمن خانواده قربانیان پرواز ۷۵۲ (هواپیمای اوکراینی)، که ساکن این شهر است نیز خبر داد که به مرگ تهدید شده است.

مهدی امین، ۵۰ ساله، روز چهارشنبه، ۳۰ مهرماه، در منزل شخصی خود در شمال شرق شهر تورنتو به قتل رسید و بر اساس گزارش پلیس، یک خودرو که احتمالا به مقتول تعلق دارد، پس از قتل به سرقت رفته است.

آقای امین که در حوزه ساختمان‌سازی کار می‌کرد و عضو سابق کنگره ایرانیان کانادا بود، در سال‌های اخیر در فضای مجازی و همچنین برخی تجمعات سیاسی علیه جمهوری اسلامی حضور فعال داشت و خواستار سرنگونی حکومت ایران بود.

پلیس شهر تورنتو هنوز گزارشی درباره علت، نحوه و عوامل احتمالی دخیل در این قتل منتشر نکرده،‌ ولی حامد اسماعیلیون در مطلبی که روز پنج‌شنبه، اول آبان، در صفحه فیس‌بوک خودش منتشر کرده نوشته است: «اگر رد پای یک حکومت خارجی در قتل مهدی امین از فعالان سیاسی مقیم تورنتو پیدا شود به نظر می‌رسد فرنگی‌کاران جمهوری اسلامی دوباره به ماموریت می‌روند.»

آقای اسماعیلیون که در ماه‌های گذشته نقش موثری در اطلاع‌رسانی و هماهنگی بین خانواده‌های قربانیان هواپیمای اوکراینی داشته است، می‌گوید که شاهد «پیغام‌های نفرت‌انگیز، اتومبیل‌های مشکوک، تماس‌های عجیب و تهدیدات به مرگ» بوده، ولی از «مواجهه‌ با قاتلین جمهوری اسلامی واهمه» ندارد.

او همچنین خبر داده است که تمام این موارد را با «پلیس تورنتو و فدرال» در میان گذاشته و قرار است «تحقیقات جامعی» در این زمینه انجام شود.

وزارت خارجه ایران تاکنون واکنشی به این اتهامات نشان نداده است. حکومت ایران در طول چهار دهه گذشته نقش فعالی در ترور و تهدید مخالفان خارج از کشور داشته است.

با توجه به سوابق گسترده دخالت جمهوری اسلامی در ترورهای خارج از کشور، تهدید و ربودن مخالفان، به طور معمول وقتی وقایعی مانند قتل مخالفان حکومت در خارج از ایران رخ می‌دهد، حکومت ایران در ردیف اول متهمان چنین پرونده‌هایی قرار می‌گیرد.

XS
SM
MD
LG