لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۲

افزایش آمار مجروحان انفجار در مرز ایران و افغانستان به ۶۰ نفر؛ «ده‌ها تانکر نفت و گاز آتش گرفت»


عکسی که خبرگزاری مهر از این حادثه منتشر کرده است
عکسی که خبرگزاری مهر از این حادثه منتشر کرده است

شمار مجروحان انفجار در نقطه صفر مرزی ایران به سمت گمرک اسلام‌قلعه در خاک افغانستان به ۶۰ نفر رسید.

یک مقام غربی روز شنبه به خبرگزاری رویترز گفت که دست‌کم ۶۰ نفر در این حادثه زخمی شدند. مقامات افغانستان هم اعلام کرده‌اند که از این میان ۱۷ نفر از مصدومان حادثه به بیمارستان منتقل شده‌اند. اما هنوز آماری از جان‌باختگان احتمالی منتشر نشده است.

حسین آخوندزاده مدیر اجرایی منطقه ویژه اقتصادی دوغارون به خبرگزاری ایسنا گفت، طبق اطلاعات جمع‌آوری شده از مسئولان گمرک اسلام قلعه افغانستان بالغ بر ۳۰۰ خودروی حامل سوخت گاز، گازوئیل و بنزین منفجر شده که اطلاعات درست و دقیقی از رانندگان آن‌ها در دست نیست. این محموله‌ها از ایران راهی افغانستان شده بود.

یونس قاضی‌زاده رئیس اتاق بازگانی و صنعتی هرات نیز به رویترز گفته است ارزیابی‌های اولیه حاکی است که خسارت این حادثه حدود ۵۰ میلیون دلار است.

خبرگزاری مهر به ‌نقل از روح‌اله لطیفی، سخنگوی گمرک، ساعت این انفجار را حدود ۱۲:۳۰ اعلام کرد و نوشت: «یک تانکر گاز در گمرک اسلام‌قلعه افغانستان منفجر شده است.»

در همین حال گزارش شاهدان عینی در شبکه‌های اجتماعی از «آتش‌سوزی گسترده» خبر دارد.

کاربران در این شبکه‌ها همچنین نوشته‌اند که در پی انفجار، «ده‌ها تانکر حامل مواد سوختی» نیز طعمه آتش شده است.

این خبر ساعتی بعد توسط مقام‌های محلی ولایت هرات تایید شد. به گفته این مقام‌ها، «ده‌ها تانکر نفت و گاز در گمرک اسلام‌قلعه آتش گرفته‌اند».

از سوی دیگر به‌ گفته سخنگوی گمرک، کامیون‌های حامل گاز و سوخت برای ترک محل در حال هدایت هستند و سایر کامیون‌ها نیز در پاسگاه ۱۷ شهریور که بیش از پنج کیلومتر با محل انفجار فاصله دارد، مستقر می‌شوند.

بر اساس گزارش‌های پراکنده تا این لحظه، گمرک منطقه از هلال احمر و سایر نهادهای امدادی و امنیتی برای مهار آتش و انجام اقدامات ضروری و ارسال بالگرد اقدام کرده است.

گزارش شده است که انفجار موجب آتش‌سوزی گسترده‌ای شده و مقام‌های محلی هرات نیز از ایران درخواست همکاری برای مهار آتش‌سوزی کرده‌اند.

برخی خبرگزاری‌ها نیز اعلام کرده‌اند انفجار و آتش‌سوزی «باعث اتصالی در خط انتقال ۱۳۲ کیلوولت برق وارداتی از ایران به افغانستان شده و جریان برق به ولایت هرات نیز قطع شده است».

رادیو آزادی به نقل از نوراحمد محمدی، مسئول کلینیک اسلام‌قلعه، نوشت که «تلفات آتش‌سوزی احتمالاً زیاد خواهد بود، علت آتش‌سوزی هنوز مشخص نشده است».

از دلیل عمدی یا سهوی بودن این انتشار هنوز خبری منتشر نشده است.

XS
SM
MD
LG