لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۲

برگزاری اولین جلسه تحقیق درباره مرگ مهاجران افغان در مرز؛ نماینده مجلس: دروغ‌پردازی آمریکاست


اعتراض‌ در مقابل کنسولگری ایران در هرات
اعتراض‌ در مقابل کنسولگری ایران در هرات

در حالی که حمید طهماسی، رئيس هیئت حقیقت‌یاب افغانستان، می‌گوید درباره ماجرای مرگ مسافران افغان در مرز ایران «اسناد و شواهد داریم و آن را به هیئت ایرانی هم می‌سپاریم»، یک نماینده مجلس ایران ماجرا را «دروغ‌پردازی دولت آمریکا» و «بهانه‌جویی» دولت افغانستان توصیف کرد.

ابوالفضل حسن‌بیگی، نماینده دامغان در مجلس شورای اسلامی، که روز جمعه، ۲۶ اردیبهشت، با خبرگزاری ایلنا گفت‌وگو کرده، «بهانه‌جویی» دولت افغانستان را «بسیار پیش‌پاافتاده» خوانده و گفت: «جایی را انتخاب کردند که اثباتش برای عدم یک اقدام نظامی توسط ایران به طول بیانجامد.»

به گفته دولت افغانستان، یک گروه دست‌کم ۵۰ نفره که عمدتاً از ساکنان ولایت هرات بودند، از طریق گذرگاه مرزی «دهانه ذوالفقار» وارد ایران شده بودند اما در نیمه‌شب یازدهم اردیبهشت با ارعاب مرزبانان ایرانی به داخل هریرود پریدند و بسیاری از آنها جان باختند.

گزارش‌هایی از شکنجه برخی از این قربانیان پیش از آن که مجبور به انداختن خود به آب شوند نیز منتشر شده است.

پیشتر هم سرهنگ کاظم صمدی، فرمانده هنگ مرزی تایباد، در واکنشی منفی گفته بود: گزارش‌ها کار «دشمنان» است که «با انتشار اخبار ساختگی و غیرواقعی درصدد ایجاد تشنج در منطقه هستند و از این سناریو‌سازی‌ها، هدفی جز تفرقه‌افکنی ندارند».

تهران و کابل توافق کرده‌اند که تحقیقات محلی در این زمینه انجام شود. نخستین جلسه تحقیقات بین دو گروه کاری که دو کشور تشکیل داده‌اند، روز جمعه برگزار شد.

وب‌سایت نیروی انتظامی ایران با اشاره به برگزاری جلسه مشترک مسئولان دو کشور نوشت که در این جلسه «مرزبان درجه یک» ایران درخواست کرد که «پاسگاه‌های مرزی غیرفعال در کشور افغانستان به منظور کنترل بیشتر، هرچه زودتر فعال شوند».

این وب‌سایت گزارشی از جزئیات بحث درباره کشته‌ شدن مسافران افغان ارائه نداده است.

رسول موسوی، مدیرکل آسیای غربی وزارت خارجه ایران هم در توییتی به برگزاری این جلسه اشاره کرده و بدون رد یا تایید گزارش‌ها نوشت که کارشناسان «موضوعات را به طور میدانی مورد بررسی قرار دادند».

وزارت خارجه ایران پیش از این چند بار ادعای غرق کردن عمدی مسافران افغان در رودخانه به دست مرزبانان ایرانی را تکذیب کرده است.

در همین حال، حمید طهماسی، رئيس هیئت حقیقت‌یاب افغانستان، روز گذشته در گفت‌وگو با رادیو آزادی ابراز امیدواری کرده است که «با توجه به اسناد و شواهد موجود»، حکومت ایران «به گونه دقیق و عادلانه این رویداد را بررسی کند».

مقام‌های دولت افغانستان می‌گویند در جریان این حادثه ۱۰ نفر کشته شده‌اند و از سرنوشت ۱۷ نفر نیز اطلاعی در دست نیست.

XS
SM
MD
LG