لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۲

دادستان کل درباره پرونده معاون سابق قوه قضائیه: از کلیات داد و ستدها خبر داشتیم


اکبر طبری، نفر اول سمت چپ، در کنار رئیس سابق قوه قضاییه جمهوری اسلامی
اکبر طبری، نفر اول سمت چپ، در کنار رئیس سابق قوه قضاییه جمهوری اسلامی

دادستان کل ایران روز شنبه درباره پرونده فساد مالی یکی از معاونان سابق قوه قضائیه گفت که بررسی این پرونده از دوره ریاست صادق لاریجانی آغاز شده و دادستانی از «کلیات» موضوع باخبر بوده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمدجعفر منتظری، دادستان کل، روز شنبه، ۱۹ مرداد، گفت: «کلیات داد و ستدها را می‌دانستیم و از زمانی که یک سری علائم و نشانه‌های مشخص‌تری به دست آوردیم... بررسی‌ها شروع شد.»

وی درباره دلیل تدریجی بودن رسیدگی به این پرونده توضیح داد: «به این دلیل تدریجی بود چرا که برخی افراد به نحوی حرکت می‌کنند که از خودشان جای پایی بر جای نگذارند که یکی از مشکلات ما در برخورد با فساد همین است.»

سخنان آقای منتظری در حالی بیان شده که قوه قضائیه پیش از این گزارشی درباره این پرونده منتشر نکرده بود و نام آقای طبری در فضای عمومی پس از سخنان علیرضا زاکانی، نماینده سابق تهران در مجلس، مطرح شد.

همچنین پیس از انتشار گزارش‌ها درباره آقای طبری دفتر صادق لاریجانی اعلام کرده بود که در دوره ریاست او بر قوه قضائیه برخی از اتهامات مطرح در مورد آقای طبری «قبلاً در دادسرا بررسی شده و کذب بودن آن محرز شده بود».

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه، روز ۲۵ تیر، گزارش‌ها درباره بازداشت اکبر طبری، معاون سابق امور اجرایی این قوه در دوره ریاست صادق لاریجانی، را تائید کرد.

وی در همان زمان گفت که اتهام او «توصیه و اعمال نفوذ در برخی از پرونده‌های قضایی» است.

اکبر طبری در دوران ریاست صادق لاریجانی بر قوه قضائیه به عنوان معاون اجرایی دفتر رئيس قوه قضاییه مشغول به فعالیت بود.

ابراهیم رئيسی، یک هفته پس از انتصابش به عنوان رئیس قوه قضائیه، در نخستین تغییر مدیریتی در این نهاد، ۲۹ اسفند ۱۳۹۷، اکبر طبری را از این سمت برکنار و یوسف باقری را به عنوان سرپرست این معاونت منصوب کرد.

آقای طبری در دوران ریاست هاشمی‌ شاهرودی بر قوه قضائیه نیز مدیر کل امور مالی این قوه بود.

علیرضا زاکانی، نماینده پیشین مجلس، در مناظره با مصطفی تاج‌زاده از اکبر طبری به عنوان فردی نام برده بود که «بیچاره‌کننده دو رئیس قوه قضائیه» و «مایه بدنامی» و «زد و بند» بوده است.

دفتر صادق لاریجانی، رئیس فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، این سخنان را «کذب محض»، «توهین به دو رئیس قوه قضائیه» و «ابزاری برای پروژه تخریب» صادق لاریجانی خواند.

پس از این سخنان علیرضا زاکانی به صادق لاریجانی توصیه کرد که «تا دیر نشده» از معاون اجرایی سابق قوه قضائیه تبری جوید.

هفته پیش برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی از نامه صادق لاریجانی به رهبر جمهوری اسلامی درباره اکبر طبری و تهدید تلویحی او برای عزیمت به نجف خبر داده بودند.

روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام اما اعلام کرد که گزارش‌ها درباره نامه صادق آملی لاریجانی، رئیس این مجمع، به رهبر جمهوری اسلامی درباره برخی متهمان یا «هجرت به نجف اشرف» صحت ندارد و «کذب محض است».

در ادامه جنجال فساد در قوه قضاییه روز جمعه نیز گزارش‌هایی از بازداشت عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان سابق تهران، منتشر شد، اما قوه قضائیه این گزارش‌ها را تکذیب کرد.

منابع: خبرگزاری فارس، رادیوفردا/ ا. م./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG