لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۹

احمدی‌نژاد در مورد «خودکشی‌ها» به قوه قضائیه اتهام زد


این سخنان محمود احمدی‌نژاد در حالی بیان می‌شود که در زمان دولت وی نیز سرکوب معترضان با مرگ در زندان همراه بود
این سخنان محمود احمدی‌نژاد در حالی بیان می‌شود که در زمان دولت وی نیز سرکوب معترضان با مرگ در زندان همراه بود

در پی ممانعت مأموران قوه قضائیه از حضور محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور سابق، در صحن دادگاه تجدیدنظر معاون پیشین او، آقای احمدی‌نژاد روز چهارشنبه بار دیگر زبان به انتقاد تند از این قوه گشود و آن را «در مقابل ملت» توصیف کرد.

آقای احمدی‌نژاد حتی در انتقادهای خود به موضوع مناقشه‌برانگیز «خودکشی» مخالفان حکومت و دیگران در زندان‌های ایران در هفته‌های اخیر اشاره کرد و گفت: «افراد را بدون ملاحظه دستگیر می‌کنند، جنازه را تحویل می‌دهند و بعد هم می‌گویند معتاد بوده است، خودکشی کرده است.»

به گزارش وب‌سایت «دولت بهار»، چهارمین جلسه دادگاه تجدیدنظر حمید بقایی، معاون پیشین محمود احمدی‌نژاد، روز چهارشنبه، ۲۵ بهمن‌ماه، در حالی آغاز شد که در پی حضور محمود احمدی‌نژاد و اسفندیار رحیم مشایی، ماموران از ورود آنها به دادگاه جلوگیری کردند.

آقای بقایی روز جمعه، ۲۰ بهمن‌ماه، یعنی یک روز پیش از سومین جلسه تجدیدنظر خود در کانال تلگرامی‌اش نوشته بود که سازمان اطلاعات سپاه پاسداران او را متهم کرده که در سال ۹۲ «مبالغ زیادی ارز خارجی جهت اهداء به سران کشورهای آفریقایی بدون هیچ گونه سند و مدرک و اخذ رسیدی» دریافت و این مبلغ را برای خود «تصرف کرده» است.

محمود احمدی‌نژاد روز چهارشنبه روی پله‌های مقابل دادگاه حمید بقایی
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:49 0:00

«درخواست پرداخت پاداش جمعاً ۳۰۰ میلیون تومان به ۱۶ تن از اعضای دولت»، «کمک به دانشگاه بین‌المللی ایرانیان»، «کمک به سازمان خانه ایرانیان»، «کمک به روزنامه دولتی ایران» و «اتهام تبانی در عقد قرارداد و معاملات پنج شرکت» از جمله اتهامات آقای بقایی است.

معاون پیشین محمود احمدی‌نژاد که در دادگاه اولیه به ۱۵ سال زندان و بازگرداندن ۴۰ میلیارد تومان محکوم شده، این اتهامات را رد کرده ‌است.

در تمام این مدت آقای بقایی از حمایت همه‌جانبه رئیس جمهور سابق برخوردار بوده و احمدی‌نژاد در دفاع از او شدیداً به قوه قضائیه و رئیس آن یعنی صادق لاریجانی و همین طور برادران لاریجانی تاخته است.

محمود احمدی‌نژاد روز چهارشنبه نیز روی پله‌های مقابل دادگاه بار دیگر سخنرانی تندی کرده و با اعتراض به این که «گفته بودند دادگاه علنی است، ما آمدیم در دادگاه علنی شرکت کنیم، می‌گویند ممنوع است» قوه قضائیه را «در مقابل ملت» توصیف کرد.

او در ادامه گفت: «افراد را بدون ملاحظه دستگیر می‌کنند، جنازه را تحویل می‌دهند و بعد هم می‌گویند معتاد بوده است، خودکشی کرده است.»

اشاره رئیس جمهور سابق به اتفاقات دو ماه اخیر و چند بازداشتی اعتراضات سراسری دی‌ماه و همین طور بازداشت فعالان محیط زیست است که با گزارش‌هایی از «خودکشی» در حین بازداشت همراه شده است.

در این میان مقامات قوه قضائیه و اطلاعات سپاه پاسداران از وجود ویدئوهایی از لحظه خودکشی دست‌کم دو نفر در زندان خبر داده‌اند، ویدئوهایی که بعدا توسط نمایندگان مجلس مشخص شده از لحظه خودکشی در آنها اثری نیست.

از جمله این افراد یکی هم کاووس سیدامامی، استاد سرشناس دانشگاه و شهروند ایران و کاناداست که پس از دو هفته بازداشت و عدم دسترسی به وکیل خبر خودکشی او به خانواده‌اش ابلاغ شده و روز سه‌شنبه به خاک سپرده شد.

محمود احمدی‌نژاد روز چهارشنبه در سخنرانی کوتاه خود گلایه کرد که «انقلاب شد که مردم بتوانند آزادانه حرف بزنند و آزادانه از حق خودشان دفاع کنند»؛ او با این حال پیش‌بینی کرد که «این شرایط به زودی به نفع ملت اصلاح خواهد شد».

این سخنان محمود احمدی‌نژاد در حالی بیان می‌شود که در زمان دولت وی نیز سرکوب معترضان با مرگ در زندان همراه بود.

شماری از منتقدان آقای احمدی‌نژاد می‌گویند چرا او در دوران ریاست جمهوری‌اش در مقابل اقدام‌های قوه قضائیه و سرکوب‌های سال ۸۸ سکوت کرده بود.

با این حال وی در جمع تعدادی از دانشجویان گفته که «برخی از مسائل را نمی‌دانستیم. واقعاً نمی‌دانستیم و بعداً مطلع شدیم».

XS
SM
MD
LG