لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۰

کانادا: ایران برای بازخوانی اطلاعات جعبه سیاه، برنامه مشخصی ندارد


کانادا از ایران خواسته جعبه سیاه این هواپیما به اوکراین یا فرانسه تحویل داده شود
کانادا از ایران خواسته جعبه سیاه این هواپیما به اوکراین یا فرانسه تحویل داده شود

در حالی که دفتر امنیت ترابری کانادا اعلام کرده ایران هیچ برنامه مشخصی برای تحلیل جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی ندارد، وزیر خارجه این کشور خواستار تحویل این جعبه سیاه به اوکراین یا فرانسه شد.

فرانسوا فیلیپ شامپانی، وزیر خارجه کانادا، روز یکشنبه ۲۹ دی، از محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، خواست جعبه‌های سیاه هواپیمای سرنگون شده به اوکراین یا فرانسه تحویل داده شود.

همزمان دفتر امنیت ترابری کانادا اعلام کرد که ایران برای تحلیل اطلاعات جعبه سیاه هواپیمای سرنگون شده اوکراینی هیچ برنامه مشخصی ندارد.

این بیانیه همزمان با انتشار گزارش‌ها درباره بازگشت دو نفر از اعضای تیم کارشناسی کانادا از ایران منتشر شده است.

ایران به یک تیم کارشناسی کانادا اجازه داده است تا در تحقیقات در خصوص سقوط هواپیمای بوئینگ مسافری که توسط یگان پدافندی سپاه پاسداران سرنگون شد، مشارکت داشته باشد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:11 0:00
لینک مستقیم

مقامات جمهوری اسلامی در روزهای گذشته سخنان متناقضی درباره تحویل جعبه سیاه این هواپیما به اوکراین یا فرانسه بیان کرده‌اند.

حسن رضایی‌فر، مدیر کل بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری، روز شنبه، ۲۸ دی، گفته بود که جعبه سیاه بوئینگ ۷۳۷ در ایران است و «برنامه‌ای برای ارسال آن به کشور دوم نداریم».

این سخنان در حالی بیان شده که او پیشتر گفته بود ایران فناوری لازم برای پیاده کردن اطلاعات جعبه سیاه هواپیمای سرنگون شده اوکراینی را در اختیار ندارد.

در این زمینه جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا نیز روز جمعه ۲۷ دی گفته بود که ایران تخصص تکنیکی لازم برای بازخوانی این جعبه‌های سیاه را ندارد و تنها چند کشور محدود در جهان هستند که از این توانایی برخوردارند».

او تاکید کرده بود: «اکنون اجماعی در حال شکل‌گیری است که ایران را به ارسال جعبه‌های سیاه به فرانسه تشویق کنیم».

روز جمعه وادیم پریستایکو وزیر خارجه اوکراین، نیز با محمدجواد ظریف، همتای ایرانی‌اش، درباره نقش اوکراین در تحقیقات مشترک، به ویژه در دسترسی به جعبه‌های سیاه» گفت‌وگو کرده بود.

XS
SM
MD
LG