لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۷

حمله ایران به اسرائیل با انهدام اکثریت موشک‌ها و پهپادها پایان یافت


رهگیری موشک‌های ایران در آسمان اورشلیم
رهگیری موشک‌های ایران در آسمان اورشلیم

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به حمله هوایی منتسب به اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق، شامگاه شنبه، ۲۵ فروردین، حریم هوایی اسرائیل را هدف پهپادها و موشک‌های خود قرار داد.

اسرائیل می‌گوید که در جریان این حمله، بیش از ۳۰۰ پهپاد و موشک از ایران، عراق و یمن به سمت این کشور پرتاب شده است که بیش از ۲۰۰ موشک آن از نوع بالیستیک و کروز، از خاک ایران پرتاب شده بود.

پس از پایان این حمله که از سوی نیروی هوافضای سپاه پاسداران صورت گرفت، اسرائیل خبر داد که ارتش این کشور به همراه دیگر کشورها ۹۹ درصد موشک‌ها و پهپادهای شلیک‌شده به خاک اسرائیل را رهگیری و منهدم کردند.

دانیل هگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، بامداد یک‌شنبه اعلام کرد یک پایگاه هوایی در جنوب اسرائیل در حمله ایران «به‌ طور بسیار سطحی» آسیب دیده است و با ذکر این‌ که «شمار معدودی موشک بالیستیک به خاک اسرائیل اصابت کرد» افزود: «تنها اطلاعی که از آسیب جانی وارد شده در دست است، زخمی شدن یک دختربچه در جنوب کشور است.»

از زمان حمله به کنسولگری ایران در دمشق در ۱۳ فروردین که در آن هفت افسر ارشد سپاه پاسداران شامل محمدرضا زاهدی، فرمانده مسئول حوزه سوریه و لبنان در نیروی قدس، کشته شدند، گزارش‌ها از احتمال حمله مستقیم ایران به خاک اسرائیل در تلافی این حمله قوت گرفته بود.

جمهوری اسلامی پس از نزدیک به دو هفته تأکید در مورد «لزوم» پاسخگویی به اسرائیل، شامگاه شنبه حملات موشکی خود را آغاز کرد. این اولین رؤیایی مستقیم دو کشور در چندین دهه گذشته است.

با قوت گرفتن احتمال حملات موشکی ایران، اردن شامگاه شنبه اعلام کرد قلمرو و حریم هوایی خود را به شکل موقت به روی همه پروازهای ورودی و خروجی می‌بندد و عراق نیز از بامداد یک‌شنبه حریم هوایی خود را به روی پروازهای داخلی و خارجی بست.

پس از آن در بامداد یک‌شنبه، گزارش‌ها حاکی از وقوع انفجارهایی در مناطق بئرشبع، بحرالمیت، الخلیل در کرانه باختری و بلندی‌های جولان در مرز سوریه بود.

سپس آژیر خطر حمله هوایی در اورشلیم/بیت‌المقدس، بئرشبع و شمار دیگری از شهرهای اسرائیل به صدا درآمد و صدای انفجارهای ناشی از مقابله سامانه‌های پدافند هوایی با پرتابه‌ها در آسمان اورشلیم شنیده شد.

رسانه‌های اسرائیل حدود دو ساعت و نیم پس از آغاز وضعیت اضطراری در این کشور به دنبال شروع حملات از سوی ایران، به نقل از منابع اطلاعاتی کشورشان نوشتند دست‌کم دو فروند از پهپادهای برخاسته از ایران، از سوی آمریکا یا نیروهای هوایی کشورهای منطقه و احتمالاً اردن «رهگیری شده است».

خبرگزاری فارس که به سپاه پاسداران نزدیک است، به نقل از «یک منبع نظامی ایران» نوشت اگر اردن در مقابله با موشک‌ها و پهپادهای ایرانی، با اسرائیل همکاری کند، اردن «هدف بعدی» حملات ایران قرار خواهد گرفت.

گزارش‌های بعدی حاکی بود که آمریکا و فرانسه در دفاع هوایی علیه این حملات به اسرائیل کمک کردند.

دانیل هگاری، سخنگوی ارشد ارتش اسرائیل روز یک‌شنبه گفت: فرانسه یکی از کشورهایی بود که به اسرائیل برای جلوگیری از حمله شبانه ایران کمک کرد. فرانسه فناوری، جت‌ها و رادار بسیار خوبی دارد و من می‌دانم که آنها در گشت‌زنی در حریم هوایی مشارکت داشتند.»

آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان، نیز در پیامی حمله ایران به اسرائیل را محکوم کرد و گفت که «قاطعانه کنار اسرائیل می‌ایستیم.»

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا نیز تصریح کرد که «به دستور من و برای حمایت از دفاع از اسرائیل، ارتش ایالات متحده هواپیماها و ناوشکن‌های دفاع موشکی بالیستیک را در طول هفته گذشته به منطقه منتقل کرد. به لطف استقرار این نیروها و مهارت فوق‌العاده سربازانمان، ما به اسرائیل کمک کردیم تا تقریباً همه پهپادها و موشک‌های شلیک شده را رهگیری و منهدم کند.»

جو بایدن تأکید کرد که برای هماهنگی در مورد واکنش «دیپلماتیک واحد به حمله گستاخانه ایران به اسرائیل» با رهبران گروه هفت طی روز یک‌شنبه تشکیل جلسه خواهد داد.

نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل به درخواست اسرائیل برای بررسی حمله ایران به اسرائیل نیز قرار است عصر یک‌شنبه، ساعت چهار بعدازظهر به وقت نیویورک، برگزار شود.

سپاه پاسداران در اطلاعیه‌ای پیرو حملات هوایی ایران به اسرائیل نسبت به دخالت ایالات متحده در این جنگ هشدار داده و گفته بود که پشتیبانی واشینگتن از اسرائیل واکنش ایران را به دنبال خواهد داشت.

با این حال محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی روز یک‌شنبه اعلام کرد حملات پهپادی و موشکی به اسرائیل از نظر ایران «خاتمه یافته» و «قصدی بر ادامه عملیات وجود ندارد».

او ادعا کرد که در این حملات که ایران به آن نام «وعده صادق» داده، پایگاه هوایی اسرائیلی نواتیم و یک پایگاه در شمال اسرائیل هدف قرار گرفت «که هر دو تا حد قابل توجهی مورد انهدام قرار گرفت و از کار افتاد». هنوز شواهدی از این ادعا منتشر نشده است.

محمد باقری گفت عملیات انجام شده در حد «تنبیه» اسرائیل بود و تهران خود قصد نداشت مراکز جمعیتی و اقتصادی اسرائیل را هدف قرار دهد تا ارتش اسرائیل بداند که اقدام آن‌ها «بدون پاسخ نمی‌ماند».

ییسرائل کاتس، وزیر خارجه اسرائیل، روز یک‌شنبه به رادیوی ارتش اسرائیل گفت تهدید به حمله اسرائیل در ایران «هنوز معتبر است». او از بیان جزئیات خودداری کرد.

XS
SM
MD
LG