لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۸

تشدید بحران آلودگی هوا در ایران؛ «مردم در حال خفه شدن هستند»


در پی آغاز فصل زمستان و مازوت‌سوزی گسترده در نیروگاه‌های برقی و صنایع به‌دلیل کسری گاز، آلودگی هوا در ایران به شدت افزایش یافته است
در پی آغاز فصل زمستان و مازوت‌سوزی گسترده در نیروگاه‌های برقی و صنایع به‌دلیل کسری گاز، آلودگی هوا در ایران به شدت افزایش یافته است

به‌دنبال آلودگی متمادی هوای تهران و شهرهای بزرگ کشور و تعطیلی مدارس، یک نماینده مجلس شورای اسلامی گفت که آلودگی هوای تهران در حال خفه کردن مردم است.

محمدرضا صباغیان، نماینده ابرکوه، بافق، خاتم و مهریز و عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها، روز یکشنبه ۱۱ دی‌ افزود: «ما در حال دریغ کردن نفس کشیدن از مردم هستیم و گفته می‌شود که این وضعیت تا آخر هفته هم ادامه دارد».

در پی ادامه بحران آلودگی هوا، کمیته اضطرار آلودگی هوا از تعطیلی تمامی دانشگاه‌ها و مدارس در تمامی مقاطع ابتدایی و متوسطه در استان تهران به جز دماوند و فیروزکوه طی روزهای یکشنبه و دوشنبه و برگزاری کلاس‌های غیر حضوری و مجازی خبر داد.

مدارس و دانشگاه‌های تهران روز شنبه نیز به‌دلیل آلودگی هوا به صورت غیرحضوری برگزار و کودکستان‌ها تعطیل شدند.

در پی آغاز فصل زمستان و مازوت‌سوزی گسترده در نیروگاه‌های برقی و صنایع به خاطر کسری گاز، آلودگی هوا در ایران به شدت افزایش یافته است.

مدارس و ادارات پایتخت و برخی شهرهای دیگر طی هفته‌های گذشته بارها به‌دلیل آلودگی شدید هوا تعطیل شد.

علی اصغر قائمی عضو شورای شهر تهران روز یکشنبه از نگارش نامه‌ای با امضای همه اعضای شورا خطاب به سران سه قوه در مورد وضعیت آلودگی هوای تهران خبر داد و گفت: این روزها وضعیت آلودگی هوای تهران بحرانی‌تر شده است.

به گفته او، شهروندان تهران در سال جاری تنها دو روز هوای پاک تنفس کردند و این در حالی است که تعداد روزهای ناسالم به بیش از ۱۳۰ روز رسیده است و به گفته مسئولان، سالانه ۲۶ هزار نفر در کشور به علت عوارض ناشی از آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.

روزنامه اعتماد گزارش داده که بر اساس اطلاعات و نقشه‌های استارتاپ فضایی تیزنگر، غلظت دی‌اكسید گوگرد در هوای تهران در سال ۱۴۰۱ به‌نسبت سال ۹۸ بیش از ۳۲ درصد افزایش یافته است.

در این میان، گزارش‌های روزانه موسسه‌های اعلام شاخص آلودگی هوا، از جمله «آی‌کیو ایر» مستقر در سوئیس نشان می‌دهد که آلودگی هوای تهران، خصوصا در قرچک و نظرآباد به نزدیک ۱۹۰ رسیده که برای همه اقشار از جمله افراد سالم بسیار آلاینده است. در باقرشهر تهران آلودگی به حدود ۲۰۰ رسیده که بسیار نزدیک به وضعیت اضطراری است.

شاخص آلودگی هوا در البرز، تهران، و کرج نیز بالای ۱۸۰ است.

آمارهای این نهادهای بین‌المللی نشان می‌دهد که آلودگی هوا در ایران طی هفته‌های گذشته به سرعت در حال بدتر شدن است.

با استفاده از گزارش‌ خبرگزاری ایسنا، روزنامه اعتماد، رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG