لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۵

شش هلیکوپتر ایرباس وارد ناوگان هوایی ایران شد


شش هلیکوپتر ایرباس از نوع «آمبولانس هوایی» وارد ناوگان اورژانس ایران شد. این هلیکوپترها می‌‌توانند زمان عملیات نجات را از دو ساعت به حدود نیم ساعت در شهر‌های شلوغ ایران کاهش دهند.

این هلیکوپترها دارای آی سی یو هوایی با ظرفیت ۸ نفر به همراه خلبان است و برای امداد رسانی به آسیب دیدگان جاده‌‌ای و برون شهری مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول ظرفیت سه بیمار را دارد.

حسن قاضی‌زاده‌هاشمی وزیر بهداشت ایران در مراسم آغاز به کار این شش فروند هلیکوپتر در اورژانس ایران گفته است «در حال حاضر ما نیازمند ۸۰ بالگرد هستیم که با راه‌اندازی این شش فروند بالگرد‌ تعداد هلی‌کوپتر‌های اورژانس کشور به عدد ۴۶ رسیده است، نیازمند همین تعداد بالگرد برای اورژانس هوایی کشور هستیم تا از نظر کمی به شرایط مطلوبی برسیم».

در حالی وزیر بهداشت ایران از فعالیت ۴۶ فروند هلیکوپتر در زمینه درمانی و امدادی در ایران خبر می‌‌دهد که به غیر از شش فروند هلیکوپتر ایرباس، بیشتر هلیکوپترهای ایران یا از نوع قدیمی بل با عمر بسیار بالا است یا هلیکوپتر‌های میل ۱۷و میل هشت روسی که وظیفه نجات را بر عهده دارند. به دلیل قدیمی بودن بیشتر هلیکوپترهای نجات در ایران، چندین بار این هلیکوپترها در زمان عملیات نجات دچار حادثه و سرنگون شده‌اند.

محمد سرور، رئیس اداره اورژانس هوایی کشور نیز گفته است «۵۶ درصد از تعداد کل مصدومان و بیماران انتقال داده شده مربوط به حوادث ترافیکی و ۲۵ درصد مربوط به حوادث غیرترافیکی بوده‌اند همچنین ۱۰ درصد از ماموریت‌های اورژانس هوایی مربوط به انتقال مادران باردار، شش درصد از ماموریت‌ها مربوط به بیماران قلبی و سه درصد نیز مربوط به بیماران دچار سکته مغزی بوده است.»

هلیکوپتر‌های تازه از نوع بی کی ۱۱۷ سی یک هستند که ‌در اصل توسعه‌یافته یکی از هیلکوپترهای کاوازاکی ژاپن است که پس از خرید این شرکت توسط ایرباس در قالب مدل‌های یوروکوپتر ئی‌سی۱۴۵ تولید می‌‌شوند.

این هلیکوپتر از یک موتور توربو شفت با قدرت ۷۰۰ اسب بخار استفاده می‌کند. این موتور در بسیاری از هلیکوپترهای پیشرفته امروزی استفاده می‌‌شود به عنوان مثال سیکورسکی اس-۷۶ و اگوستا AW۱۰۹ هم از این موتور استفاده می‌‌کنند. این موتور توسط کارخانه موتورسازی سفران فرانسه که از قوی ترین سازنده‌های موتور هواپیما در جهان است ساخته می‌‌شود.

شرکت ایرباس هلیکوپتر در سال ۱۹۹۲ با ادغام شرکت‌های آئروسپاسیال و شرکت آلمانی دایملر-بنز، تحت نام یوروکوپتر تشکیل شد و در سال ۲۰۱۴ نام آن به ایرباس هلیکوپتر تغییر کرد.

ایران به دلیل وضعیت و تنوع جغرافیایی به یک ناوگان گسترده از انواع هلیکوپتر برای عملیات گوناگون نیاز دارد. نیازی که برای ناوگان ترابری ایران بیش از ۴۰۰ هلیکوپتر جدید ارزیابی می‌شود.

XS
SM
MD
LG