لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۸

اعزام سفیر جدید ایران به صنعا پایتخت تحت کنترل حوثی‌ها


نمایی از سفارت ایران در صنعا (عکس از آرشیو)
نمایی از سفارت ایران در صنعا (عکس از آرشیو)

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز شنبه ۲۶ مهرماه گفته است، حسن ایرلو، سفیر جدید جمهوری اسلامی وارد صنعا، پایتخت یمن شده است. صنعا هم اکنون در اختیار شبه نظامیان حوثی یمن است.

پنج سال پیش به دنبال گسترش درگیری‌ها در یمن سفیر ایران در صنعا این کشور را ترک کرده بود.

سعید خطیب‌زاده گفته است، حسن ایرلو، سفیر تام الاختیار و فوق العاده جمهوری اسلامی ایران در یمن وارد صنعا شده و به زودی رونوشت استوارنامه خود را به هشام شرف، وزیر خارجه دولت نجات ملی و مهدی مشاط رئیس شورای عالی سیاسی یمن ارائه خواهد کرد.

جنگ یمن از سال ۲۰۱۴ در پی تصرف مناطق گسترده‌ای از خاک این کشور از جمله صنعا، پایتخت، توسط شورشیان حوثی آغاز شد.

ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی از بهار ۲۰۱۵ با هدف مقابله با حوثی‌ها و بازگرداندن قدرت به دولت یمن وارد این جنگ شد. با این همه حوثی‌ها هنوز اکثر شهرهای بزرگ کشور را در کنترل خود دارند.

ابراهیم محمد الدیلم به عنوان سفیر حوثی‌ها در تهران از سال گذشته فعالیت خود را شروع کرده است.

در همین حال ، معمر الارياني، وزیر اطلاع‌رسانی دولت قانونی یمن به این اقدام ایران اعتراض کرده و آن را تهدیدی برای ثبات منطقه دانسته است.

معمر الارياني گفته است، حسن ایرلو یکی از نیروهای قاسم سلیمانی است که به عنوان سفیر به صنعا اعزام شده است. قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه سال گذشته در حمله پهپادهای آمریکایی در نزدیک فرودگاه بغداد کشته شد.

آسوشیتدپرس می‌گوید، جنگ در یمن بدترین بحران انسانی در جهان است که باعث گرسنگی میلیون‌ها نفر شده است. براساس آمار گردآوری شده بیش ۱۱۲ هزار نفر از جمله جنگجویان و غیرنظامی در این این جنگ شش ساله کشته شده‌اند.

رخی از رسانه‌های بین‌المللی از جنگ یمن به عنوان جنگ نیابتی بین ایران و عربستان سعودی یاد می‌کنند.

XS
SM
MD
LG