لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۰

دست یک سارق با گیوتین در مشهد قطع شد


در شهریور ماه سال جاری نیز سه حکم قطع دست در زندان مرکزی قم اجرا شد.
در شهریور ماه سال جاری نیز سه حکم قطع دست در زندان مرکزی قم اجرا شد.

روزنامه «خراسان» به نقل از غلامعلی صادقی، دادستان مشهد، از اجرای حکم قطع دست یک سارق با گیوتین در زندان مرکزی شهر مشهد خبر داده که روز چهارشنبه ۲۷ دی انجام گرفته است.

گزارش این روزنامه حاکی است که محکوم مرد ۳۴ ساله‌ای با نام «علی – خ» است که شش سال قبل، شناسایی و بازداشت شد و به ۲۱ فقره سرقت احشام در چهار شهر از استان‌های خراسان رضوی و جنوبی اعتراف کرد.

روزنامه خراسان می‌نویسد که دادگاه رسیدگی به اتهامات وی همان زمان رای به «قطع ید» و همچنین ردمال داد اما این رای با اعتراض متهم، دوباره در شعبه اول دادگاه تجدیدنظر استان خراسان رضوی مورد رسیدگی قرار گرفت که در نهایت، قضات تجدیدنظر نیز رای این پرونده را مطابق با موازین شرعی و قانونی دانستند وحکم صادره را تایید کردند.

در شهریور ماه سال جاری نیز زندان مرکزی قم، صحنه چنین مجازات‌هایی بود و آنگونه مقامات قضایی قم گزارش دادند، سه حکم قطع دست در این زندان اجرا شد.

مجازات‌هایی مانند قطع عضو، نابینا کردن مجرمان و یا ضربات شلاق، که در قانون مجازات اسلامی به رسمیت شناخته شده، همواره انتقاد شدید مجامع بین‌المللی و فعالان حقوق بشر را به دنبال داشته است.

میثاق بین‌المللی منع شکنجه و میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی که برپایه اعلامیۀ جهانی حقوق بشر تدوین شده است، توسل به مجازات‌های غیرانسانی مثل قطع عضو را ممنوع می‌کند. گزارشگران ویژه سازمان ملل متحد نیز با استناد به این میثاق‌نامه‌ها بارها در گزارش‌های خود ایران را متهم به نقض حقوق بشر کرده‌اند.

در آخرین این گزارش‌ها نیز عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران، با برشمردن مواردی از اجرای این احکام عنوان کرده است که ایران همچنان قصاص قطع عضو و نابینا کردن را در مجازات خود به‌کار می‌برد.

با استفاده از گزارش روزنامه خراسان و وبسایت رادیو فردا؛ س.ن
XS
SM
MD
LG