لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۴

جمهوری اسلامی و متحدانش در منطقه، حملات علیه حوثی‌ها را محکوم کردند


کنعانی گفته است که حملات علیه حوثی‌ها برای منحرف کردن توجه جهانی به وضعیت فلسطین است
کنعانی گفته است که حملات علیه حوثی‌ها برای منحرف کردن توجه جهانی به وضعیت فلسطین است

جمهوری اسلامی و متحدان منطقه‌ای آن، حملات مشترک آمریکا و بریتانیا علیه اهداف وابسته به شورشی‌های حوثی در یمن را محکوم کردند.

نیروی هوایی آمریکا بامداد جمعه اعلام کرد این کشور و متحدانش بیش از ۶۰ هدف را در ۱۶ سایت مورد استفاده شورشیان حوثی در یمن بمباران کرده‌اند.

مقامات حوثی در یمن گفته‌اند اهدافی در صنعا، الحدیده، صعده و ذمار بمباران شده‌اند. دولت وابسته به حوثی‌ها در صنعا اعلام کرده که لندن و واشینگتن «باید خود را برای پرداختن بهای سنگین» به دلیل این حملات «آماده کنند».

در واکنش به این تحولات منطقه‌ای، روز جمعه سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی گفت که «حملات خودسرانه» نتیجه‌ای «جز دامن زدن به ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه نخواهد داشت».

ناصر کنعانی مدعی شد که آمریکا و انگلیس در صدد هستند با گسترش چتر حمایتی بر سر اسرائیل، «توجه مردم جهان را از جنایات این رژیم جعلی، جنایتکار و متجاوز علیه مردم فلسطین منحرف کنند».

محسن رضایی، فرمانده اسبق سپاه پاسداران، نیز روز جمعه در شبکه ایکس نوشت که آمریکا و انگلیس «نمی‌توانند غزه دوم در یمن درست کنند» و «دست به حماقت بزرگی زده‌اند».

واکنش گروه‌های مورد حمایت ایران

حزب‎‌الله لبنان، متحد منطقه‌ای تهران، روز جمعه در بیانیه‌ای نوشت «تجاوز آشکار آمریکا و انگلیس به یمن، امنیت، حاکمیت و ملت آزاده یمن را محکوم می‌کنیم».

گروه افراطی حماس که همچون حزب‌الله از سوی آمریکا و اروپا تروریستی شناخته شده، روز جمعه در بیانیه‌ خود نوشت این حملات «یک اقدام تروریستی حساب نشده بوده که به خواسته و اراده اسرائیل» صورت گرفته است.

حماس از «موضع‌گیری شجاعانه» حوثی‌ها «در ایستادگی در کنار ملت فلسطین» تقدیر کرد.

جهاد اسلامی فلسطین، گروه دیگر همپیمان ایران در منطقه، در بیانیه‌ای حملات آمریکا و بریتانیا را محکوم کرد و نسبت به تشدید اوضاع منطقه «هشدار» داد. این گروه همچنین از آن‌چه که «مواضع ناامیدکننده عربی» نامید، انتقاد کرد.

گردان‌های سیدالشهدای عراق، از گروه‌های همسو با ایران در منطقه، در بیانیه‌ای ابراز نظر کرد که این رویداد «منجر به افزایش همبستگی ملت‌ها با محور مقاومت و اثبات برحق بودن موضوع مقدس "قدس" می‌شود».

عربستان که حدود یک دهه درگیر جنگ با حوثی‌ها بود، روز جمعه در بیانیه‌ وزارت خارجه خود نوشت دولت سعودی بر «حفظ امنیت و ثبات در منطقه دریای سرخ تأکید دارد» و «خواهان خویشتن‌داری و پرهیز از افزایش تنش» است.

«پاسخی قاطع به حملات جسورانه»

از مدتی کوتاه بعد از حمله گروه افراطی حماس به اسرائیل که به اعلان جنگ اسرائیل علیه آن گروه در باریکه غزه کشیده شد، حوثی‌ها حملات به کشتی‌رانی آزاد در دریای سرخ، باب‌المندب و فراتر از آن را با عنوان درخواست برای پایان عملیات نظامی اسرائیل در غزه آغاز کردند. آنها گفتند هر کشتی که حامل کمک برای مردم غزه نباشد، هدف قرار می‌گیرد.

انصارالله، شاخه نظامی حوثی‌ها، مدعی بود که در هفته‌های اخیر کشتی‌های متعلق به اسرائیل یا دارای مالکیت و خدمه اسرائیلی را هدف قرار داده اما شرکت‌های کشتی‌رانی بین‌المللی اعلام می‌کردند که شمار زیادی از کشتی‌های آن‌ها هدف حملات حوثی‌ها بوده‌اند.

رئیس‌جمهور آمریکا بامداد جمعه گفت «پاسخ جامعه بین‌المللی به حملات جسورانه (حوثی‌‎ها) متحد و قاطع بود».

جو بایدن افزود هلند، استرالیا، کانادا و بحرین به آمریکا و بریتانیا در این اقدام مشترک کمک کردند.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، با آغاز حملات کشورش و بریتانیا به اهداف وابسته به حوثی‌ها در بیانیه‌ای گفت این اقدام «پیامی روشن به حوثی‌ها است که اگر به حملات غیرقانونی خود پایان ندهند، متحمل هزینه‌های بیشتر خواهند شد».

آمریکا تأکید کرده که خواهان درگیری نیست و عبور امن کشتی‌های تجاری از طریق دریای سرخ را دنبال می‌کند.

ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، روز جمعه گفت اقدامات کشورش با هدف تضعیف توان نظامی حوثی‌ها و محافظت از کشتیرانی بین‌المللی انجام شده است.

آقای سوناک تأکید کرد که حملات حوثی‌ها راه حیاتی تجارت را با تهدید روبه‌رو کرد و موجب افزایش بهای کالاهای اساسی شد.

مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، روز جمعه در پکن گفت کشورش از «تشدید تنش‌ها در دریای سرخ نگران است و از همه طرف‌ها می‌خواهد برای جلوگیری از تشدید درگیری، آرامش و خویشتنداری خود را حفظ کنند».

سخنگوی چین افزود که دولت پکن تمایل دارد با «همه طرف‌ها ارتباط برقرار کند تا اوضاع را آرام کرده و به طور مشترک امنیت آبراه‌های بین‌المللی را حفظ کنیم».

در این میان، روسیه روز جمعه خواهان برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت شد تا این حملات را بررسی کند.

شورای امنیت روز ۲۰ دی در قطعنامه‌ای با اکثریت آرا، از حوثی‌ها خواست که حملات به کشتیرانی آزاد را فوراً متوقف کنند. چین و روسیه هر دو به این قطعنامه رأی ممتنع دادند.

XS
SM
MD
LG