لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۳

ایران و سودان پس از هفت سال قطع رابطه برای از سرگیری روابط دیپلماتیک توافق کردند


دیدار وزیران خارجه ایران و سودان پس از هفت سال قطع روابط دیپلماتیک در تیرماه ۱۴۰۲
دیدار وزیران خارجه ایران و سودان پس از هفت سال قطع روابط دیپلماتیک در تیرماه ۱۴۰۲

ایران و سودان از توافق برای از سرگیری روابط دیپلماتیک بعد از هفت سال قطع روابط خبر دادند.

بر اساس بیانیه مشترکی که وزارتخانه‌های خارجه دو کشور روز دوشنبه ۱۷ مهرماه منتشر کردند، دو دولت توافق کردند که روابط «دوستانه» فی‌مابین را بر اساس احترام متقابل به حاکمیت، برابری، منافع مشترک و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز توسعه دهند.

بر اساس این بیانیه، دو طرف توافق کردند اقدامات لازم را برای گشایش سفارتخانه‌های دو کشور در آینده نزدیک انجام داده و هماهنگی‌های لازم را برای تبادل هیئت‌های رسمی برای بررسی راه‌های گسترش همکاری میان دو کشور انجام دهند.

دولت سودان در سال ۱۳۹۴ در پی یورش تندروهای نزدیک به حکومت جمهوری اسلامی به سفارت‌ عربستان در تهران، همراه با برخی دیگر از کشورهای عربی، روابط دیپلماتیک خود را با جمهوری اسلامی قطع کرده بود.

وزیران خارجه دو کشور سه ماه پیش و در پی عادی‌سازی روابط تهران و ریاض در اسفند پارسال با میانجی‌گری چین، با یکدیگر دیدار کرده و درباره از سرگیری روابط مذاکره کرده بودند.

بیانیه مشترک وزارتخانه‌های خارجه دو کشور نیز می‌گوید تصمیم برای عادی‌سازی روابط متعاقب تماس‌های صورت گرفته میان مقامات عالی دو طرف در ماه‌های اخیر گرفته شده است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران نیز تابستان امسال در دیدار با همتای سودانی خود در باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان، اعلام کرده بود دو کشور در حال کار بر سر احیای روابط دیپلماتیک هستند.

آمارهای اتاق بازرگانی ایران نشان می‌دهد ایران پارسال نزدیک به ۱۴۳ میلیون دلار صادرات به سودان داشته که نسبت به سال ۱۴۰۰ بیش از دو برابر شده است.

صادرات کشور جنگ‌زده سودان به ایران در سال‌های یاد شده تقریبا صفر بوده است.

سودان و اسرائیل بهمن‌ماه پارسال نیز تصمیم به عادی‌سازی روابط گرفتند.

پیش از عربستان، جمهوری اسلامی ایران روابط دیپلماتیک خود را با امارات احیا کرده بود. این کشور دی‌ماه ۱۳۹۴ و در پی یورش به سفارت عربستان در تهران، روابط خود با ایران را قطع کرده بود.

سفیر امارت شهریورماه پارسال به سفارت‌ این کشور در تهران بازگشت و مقامات ایران حتی مذاکراتی با مصر برای احیای روابط دیپلماتیک انجام داده‌اند.

با استفاده از گزارش رویترز، وزارت خارجه ایران، اتاق بازرگانی، رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG