لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۶

برنامه «تکفل» جمهوری اسلامی برای خانواده‌های کشته‌های اخیر فلسطینی


محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی
محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی

یک مقام جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده که خانواده‌های «شهدای بازگشت، تحت تکفل» قرار می‌گیرند.

آیت‌الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، یکی از نهادهای وابسته به رهبری جمهوری اسلامی ایران، این را به تازگی در یکی از آیین‌های سی و دومین کنفرانس وحدت اسلامی که در تهران در جریان بود، اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، آیت‌الله اراکی در آیین گرامیداشت خانواده عماد مغنیه به عنوان «نماد مقاومت» با حضور زینب فاطمه مغنیه، دختر فرمانده نظامی کشته شده حزب‌الله لبنان، به‌شمار دقیق خانواده‌های فلسطینی که قرار است «زیر تکفل» قرار گیرند، و نوع «تکفل» اشاره نکرد.

«شهدای بازگشت» فلسطینی‌هایی هستند که در دوره اخیر در مرزهای غزه و اسرائیل کشته شدند.

تظاهرات «عوده» یا «بازگشت» فلسطینی‌ها که با فراخوان حماس، گروه حاکم بر نوار غزه، از ۱۰ فروردین امسال، همزمان با «روز زمین» آغاز شد، تا کنون ادامه یافته و ارتش اسرائیل با این استدلال که تعرض به امنیت خود و مردمش را «تحمل نمی‌کند»، در این دوره حدود ۳۰۰ تن از تظاهرکنندگان فلسطینی را کشته و بیش از ۲۰ هزار تن دیگر از آنها را زخمی کرده‌است.

مفهوم سخنان آیت‌الله اراکی می‌تواند این باشد که از این پس به خانواده‌های این دسته از فلسطینیان نیز مستمری ماهیانه تعلق خواهد گرفت.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب که به گزارش تسنیم در روز اختتامیه کنفرانس وحدت اسلامی صریحاً گفته بود «ایران تکفل خانواده‌های شهدای بازگشت را به عهده خواهد گرفت و این اقدام در راستای حمایت جمهوری اسلامی از مقاومت است»، چند روز پش از پایان این همایش در مصاحبه دیگری گفت: «ما اعلام کردیم که جمهوری اسلامی تکفل شهدای بازگشت را به عهده خواهد گرفت البته هزینه‌های تحت پوشش قرار گرفتن خانواده این شهدای عزیز توسط مسلمانان جهان تأمین خواهد شد».

ایران در اعطای کمک مالی به خانواده‌های کشته‌های فلسطینی و لبنانی ید طولایی داشته و رهبر ایران آشکارا از کمک‌های حکومتش به گروه‌هایی در جهان که با اسرائیل مبارزه کنند، سخن گفته اما خبر تازه «تحت تکفل قرار دادن خانواده‌های شهدای بازگشت» در حالی منتشر شده که در تظاهرات اعتراضی مردم و بویژه کارگران ایران در دوره اخیر هر چه بیشتر شعارهایی در مخالفت با دادن پول ملت ایران به شهروندان دیگر کشورها سرداده شده‌است.

کارگران ایرانی در هفته‌های گذشته در شعارهای اعتراضی خود خطاب به حاکمیت کشورشان از جمله گفته‌اند: «بچه ما گرسنه، فکر اونها تو غزه» یا «فلسطین، سوریه، عامل بدبختیه». این شعارها و نظیر آن بارها در تظاهرات یک ماه گذشته از سوی کارگران کارخانه نیشکر «هفت‌تپه» در شوش یا کارگران فولاد اهواز سر داده شده‌است.

در راهپیمایی‌های اعتراضی پیش از آن نیز، از جمله در برابر مجلس و نیز در تظاهرات دی‌ماه سال گذشته، شعارهای «سوریه را رها کن، فکری به حال ما کن»، «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران» بارها به گوش رسید.

خرداد ماه امسال که با ماه رمضان مصادف بود، انتشار فیلمی خبری از شبکه‌های تلویزیونی جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با افطاری اطعام ۳۰۰ هزار تن از مردم غزه از سوی «کمیته امداد» خمینی، سرآغاز کارزار «نه به صندوق صدقات» در ایران شد که افرادی صندوق صدقات را شکستند یا به دور انداختند.

افرادی که به کارزار «نه به صندوق صدقات» پیوستند، می‌گفتند، تا کنون تصور آنها این بود که صدقه‌ای که می‌دهند برای نیازمندان خود ایران هزینه می‌شود و از شنیدن دادن این پول به فلسطینیان غزه ناخشنود شده‌اند.

مقامات رسمی ایران، از جمله پرویز فتاح، رئیس «کمیته امداد» خمینی در صدد برآمدند این ماجرا را با نسبت دادن آن به «شیطنت ضدانقلاب» فیصله دهند.

به گزارش ایسنا، آقای فتاح در همین حال گفت که «مردم ما طرفدار مقاومت و به‌خصوص فلسطین هستند و علاقه دارند به صندوق‌های مخصوص در نظر گرفته شده کمک کنند… اما به لطف خدا و کوری چشم دشمنان، پس از این کمپین، درآمدِ کمیته امداد افزایش پیدا کرده و کمپین رسانه‌های معاند و ضد مقاومت که جیره خوار اسرائیل هستند، شکست خورده‌است».

در اوج تلاش مسئولان ایرانی برای فرونشاندن کارزار «نه به صندوق صدقات»، روزنامه «اعتماد» در تهران در شماره ۱۷ خرداد خود داده‌نمای (اینفوگرافیک) کمک‌های کمیته امداد به نیازمندان کشورهای مختلف را منتشر کرد.

داده‌نمای «اعتماد» نشان می‌داد «کمیته امداد»، بر اساس آماری که خود در سایتش منتشر کرده بود، دست کم تا سال ۱۳۹۲ به ۱۷۹۹۳ تن در لبنان، ۱۳۲۱۶ تن در افغانستان، ۱۲۷۰۹ تن در عراق، ۷۲۶۶ تن در سوریه و… مستمری داده بود.

داده‌نمای «اعتماد» شمار فلسطینی‌های زیر پوشش «کمیته امداد» را «نامعلوم» توصیف کرده اما افزوده بود که تا سال ۱۳۹۲، این نهاد ۳٫۶ میلیارد ریال برای «فلسطینی‌های نیازمند» فرستاده بود.

برداشت عمومی در منطقه این است که کمک ایران به «نیازمندان» در کشورهای مختلف، در سال‌های بعد از ۱۳۹۲ نیز نه تنها از سوی «کمیته امداد» بلکه از طرف سایر نهادهای دیگر ایران ادامه یافته و این‌ها، افزون بر مبالغی است که ایران به حزب‌الله، حماس، جهاد اسلامی فلسطین و دیگر گروه‌های مسلح متحد زیر حمایت خود می‌دهد.

همچنین ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که میلیاردها دلار از پول ایران در جنگ داخلی ۷ ساله سوریه هزینه شده‌است.

برایان هوک، نماینده ویژه امور ایران در دولت آمریکا، هفته گذشته در ذکر نام گروه‌هایی که ایران همچنان به آنها موشک و جنگ‌افزار می‌دهد، به حماس نیز اشاره کرد؛ تازه‌ترین ارزیابی دولت آمریکا تأکید دارد که کمک‌های سالیانه ایران به حزب‌الله و حماس یک میلیارد دلار است.

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، که با وجود دریافت دعوت ایران، به خاطر ممانعت مصر نتوانست به کنفرانس اخیر تهران برود، در یک سخنرانی ویدیویی از غزه برای این همایش، از حمایت‌های ایران تقدیر کرد.

یحیی سنوار، رهبر داخلی حماس در غزه نیز دی ماه سال گذشته در پی تماس تلفنی فرمانده شاخه قدس سپاه پاسداران، این سخنان قاسم سلیمانی را نقل کرد که گفته بود «ایران با همه توان به حماس در نبرد بر سر قدس کمک می‌کند».

به گزارش تسنیم، علی لاریجانی، رئیس مجلس، در روز پایانی کنفرانس امسال وحدت اسلامی گفت «اگر ما به حزب‌الله (که شیعه است) کمک می‌کنیم این کمک‌ها را به حماس و جهاد هم داریم؛ اینها اهل سنت و دوستان ما هستند».

علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر ایران در امور بین‌الملل نیز در اختتامیه آن کنفرانس گفت، «مبارزه با رژیم صهیونیستی، همچنان اصلی‌ترین مسئله جهان اسلام است».

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، نیز در جریان کنفرانسی که در پایان آن محسن اراکی از تکفل خانواده «شهدای بازگشت» خبر داد، اسرائیل را برای نخستین بار آشکارا «غده سرطانی» نامید؛ امری که با واکنش تند نخست‌وزیر اسرائیل و دولت‌های غربی روبه‌رو شد.

XS
SM
MD
LG