لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۳

ایران آمریکا را به «سوءاستفاده» از شورای امنیت برای مقاصد «شیطنت‌آمیز» متهم کرد


دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل روز چهارشنبه، ۱۴ آذرماه، آمریکا را متهم کرد که از شورای امنیت برای پیشبرد «مقاصد شیطنت‌آمیز» خود علیه تهران «سوءاستفاده» می‌کند و سیاست‌هایش علیه تهران «منافقانه و گستاخانه» است.

این بیانیه در واکنش به نشست محرمانه روز ۱۳ آذر شورای امنیت با دستور جلسه بررسی تازه‌ترین آزمایش موشکی ایران صادر شده است.

آمریکا خواستار محکومیت این آزمایش موشکی ایران شده بود، و فرانسه و بریتانیا نیز معتقدند که این آزمایش موشکی مغایر با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است.

موضوع آزمایش موشکی تازه در ایران را مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، در توئیتر خود مطرح کرد و ایران را به دلیل آزمایش یک موشک بالیستیک میان‌برد که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را دارد، ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل معرفی کرد.

دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل در واکنش به این نشست و اظهارات پومپئو در این زمینه اعلام کرد: «در حالی که همه فعالیت‌های مرتبط با موشک بالیستیک ایران کاملاً در انطباق با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت می‌باشد، این آمریکا است که این قطعنامه را به صورت کامل نقض کرده است.»

این بیانیه، معرفی برنامه موشکی ایران به عنوان اقدامی ناسازگار با قطعنامه یادشده یا تهدیدی منطقه‌ای را «یک سیاست فریبکارانه و خصمانه» از طرف آمریکا توصیف کرده و از این کشور خواسته علاوه بر توقف «سوء استفاده» از شورای امنیت برای پیشبرد «مقاصد شیطنت‌آمیز» خود علیه ایران، مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ را اجرا کند.

نمایندگی ایران در سازمان ملل افزود که ایالات متحده خود را کشوری «قانونمدار و حافظ حاکمیت قانون در سطح بین‌المللی» معرفی می‌کند، اما با خروج «غیرقانونی» از توافقنامه برجام که از سوی قطعنامه ۲۲۳۱ تأیید شده است، به «نقض» قوانین بین‌الملل دست می‌زند.

ایران در عین حال به فشار آمریکا بر دیگر کشورها برای «نقض قطعنامه ۲۲۳۱» و «تهدید» آنها به «مجازات» در صورت احرای آن اعتراض کرده است.

بر اساس این بیانیه، «آمریکا تلاش دارد با ارائه اطلاعات ساختگی و مخدوش و نیز استناد به معیارهای نامرتبط، نوعی ابهام و آشفتگی در تفسیر مفاد مربوطه قطعنامه ۲۲۳۱ ایجاد و از آن علیه ایران سوء استفاده کند.»

این بیانیه هرگونه «تفسیر خودسرانه» از مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ را قاطعانه رد کرده و بار دیگر تاکید می‌کند که ایران به دنبال کسب سلاح هسته‌ای نیست و «برنامه موشکی ایران انحصارآً برای حمل کلاهک‌های متعارف طراحی شده» است.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز در واکنش به نشست شورای امنیت گفته است که برنامه موشکی ایران هیچ «مغایرتی» با قطعنامه‌ یادشده شورای امنیت ندارد و آمریکا را متهم کرد که با «فرضیات خام و بهانه‌جویی‌های ناقص و بی‌اساس»، چشم خود را بر سیاست‌های «شفاف» ایران می‌بندند.

به گفته وی، با آن که در سیاست‌های «مدون و شفاف» موشکی ایران «برنامه‌ریزی» برای داشتن موشک‌هایی که بتوانند از کلاهک هسته‌ای استفاده کنند وجود ندارد، اما تهران «قطعاً برنامه‌های دفاعی خود را بر اساس ابراز نگرانی‌های بی‌اساس و مبتنی بر القائات بی‌بنیان و هدفمند برخی کشورها» تنظیم نمی‌کند.

پیشتر محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در واکنش به اظهارات پومپئو با آنکه منکر انجام آزمایش جدید موشکی نشد، گفته بود که «این موشک‌های ایرانی برای حمل سلاح هسته‌ای تولید نشده‌اند».

وی گفت: «ایران به دنبال استفاده از سلاح هسته‌ای نیست، این موشک‌های ایرانی هم برای حمل سلاح هسته‌ای تولید نشده‌اند، در واقع موشک‌های تولیدی ما برای کلاهک متعارف طراحی شده‌اند.»

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد که پس از توافق هسته‌ای وین در سال ۹۴ و با هدف تأیید آن صادر شد، از ایران می‌خواهد که از توسعه موشک‌های بالیستیک که توان حمل کلاهک هسته‌ای داشته باشند، خودداری کند.

توضیحات وزیر امور خارجه ایران دربارهٔ جزئیات موشک‌های ایران و آزمایش‌های مربوط به آنها در حالی بیان می‌شود که سخنگوی وزارت خارجه یک روز پیش از آن در پاسخ به سؤال‌های خبرنگاران گفته بود: «شما باید این سؤال را از مقامات نظامی بپرسید و آنچه که مربوط به وزارت خارجه است بیان مواضع کلی ایران در مورد سیاست‌های دفاعی‌اش است که من در این جلسه دربارهٔ آن صحبت کردم.»

آزمایش موشکی ایران واکنش کشورهای حامی برجام را نیز برانگیخته است، به طوری که فرانسه آن را «اقدامی تحریک‌آمیز و برهم‌زننده ثبات» نامیده و بریتانیا «تحریک‌آمیز، تهدیدکننده و ناسازگار» با قطعنامه شورای امنیت توصیف کرده است.

منابع: خبرگزاری فارس، ایسنا و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG