لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۹

«چالش بی‌زباله» و جریمه سنگین برای ریختن آشغال در ایام نوروزی


فرمانده یگان حفاظت محیط زیست ایران، از «اعمال شدید» قانون جریمه ۳۰ هزار تومانی پرتاب زباله در ایام نوروز خبر داد.

جمشید محبت‌خانی گفت که مجازات پرتاب زباله در نوروز از آن رو تشدید می‌شود که «بیشترین آسیب محیط زیستی در ایام نوروز، پسماند و زباله‌ها است.»

به گفته آقای محبت‌خانی، به همین دلیل، «خودروهایی که در داخل شهر یا در داخل جاده، زباله خود را از داخل خودرو به بیرون پرتاب کنند، جریمه خواهند شد.»

وی افزوده که با هماهنگی با پلیس راهور ناجا، قرار شده که اِعمال این قانون «تشدید» شود و بر اساس دستور به کلیه پلیس‌های راهور، آنها «به‌طور جدی‌تر نسبت به سال قبل با افرادی که بخواهند زباله خود را بیرون بیاندازند، مقابله» کنند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست همچنین اضافه کرده ک به نیروهای محیط زیست استان‌ها نیز «تأکید شده در محل‌هایی که تمرکز مسافران بالاست حضور یافته و با توزیع بروشور یا راه‌های دیگر نسبت به خطرات ناشی از پسماند برای طبیعت آگاه‌سازی کنند.»

گزارش دیگری نیز حاکی است که چالشی با عنوان «بی‌زباله» در ایران به راه افتاده که طیبه سیاوشی، نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در این چالش شرکت کرده‌است.

خانم سیاوشی، چهار نماینده دیگر مجلس، علی محمد شاعری، حمیده زرآبادی، کاظم دلخوش و فاطمه حسینی را نیز به شرکت در این چالش دعوت کرده‌است.

در این چالش که کاوه مدنی، معاون سازمان محیط زیست ایران آن را به راه انداخته، شهروندان به استفاده نکردن از ظروف پلاستیکی همچون بطری‌های آب معدنی تشویق می‌شوند.

این چالش در آستانه سال نو و سفرهای نوروزی و نیز حضور بیشتر مردم در طبیعت همراه شده‌است.

حمیده زرآبادی، نماینده مجلس می‌گوید در حالی که روز سیزده‌بدر به عنوان روز طبیعت نام‌گذاری شده، اما گویی ما با «تمام قوا» در این روز به نبرد با طبیعت می‌رویم.

روز گذشته مرکز آمار ایران در گزارشی اعلام کرده بود که خانوارهای شهری کشور به‌طور متوسط در هر هفته ۱۷۵ هزار و ۵۴۸ تن پسماند تولید کرده‌اند.

سرانه پسماند تولید شده از سوی هر خانوار شهری ۹٫۷ کیلوگرم در هفته بوده‌است.

این گزارش دربارهٔ استفاده خانوارهای شهری از ظروف یک‌بار مصرف پلاستیکی نیز می‌گوید که ۵٫۴ میلیون خانوار شهری، به‌طور میانگین در هر ماه از حداقل یکی از وسایل یک‌بار مصرف پلاستیکی استفاده کرده‌اند.

به‌طور متوسط ۱۴٫۵ میلیون کارد، قاشق و چنگال، ۴۵٫۹ میلیون لیوان، ۱۸٫۹ میلیون بشقاب، کاسه یا دیس و ۳۲٫۵ میلیون متر سفره یک‌بار مصرف پلاستیکی در هر ماه استفاده شده‌است.

ایران یکی از کشورهای مصرف‌کننده بالا در زمینه ظروف یک‌بار مصرف و کیسه‌های پلاستیکی است.

در سال‌های اخیر شماری از فعالان محیط زیست تلاش کرده‌اند با انجام طرح‌های مختلف، شهروندان را به استفاده از کیسه‌های غیرپلاستیکی تشویق کنند.

بر اساس گزارش‌های باشگاه خبرنگاران جوان و ایلنا

XS
SM
MD
LG